Vertikální integrace versus separace v železniční dopravě - cui bono?
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2007 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Rozvoj systémů osobní dopravy z hlediska respektování požadavků uživatele. |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://www.econ.muni.cz/railway |
Obor | Ekonomie |
Klíčová slova | railways; unbubdling; transport policy; network industry; Common Transport Policy EU |
Popis | Současná reforma železniční dopravy je založena na vertikální separaci, tzn. formálním i faktickém oddělení železničního provozu od vlastnictví a správy dopravní infrastruktury. Toto na první pohled logické a jednoznačné řešení však v sobě skrývá některá úskalí, jejichž podstata je jednak technická a rovněž čistě ekonomická. V konečném důsledku to znamená, že vertikální separace nemusí ve specifických podmínkách určité země vést ke zvýšení efektivnosti, ale naopak ke zvýšení celkových nákladů železniční dopravy. To způsobí vyšší zátěž veřejných rozpočtů a nižší míru zisku zákazníků a užitku spotřebitelů. Článek tato úskalí identifikuje, popisuje a navrhuje směry nutné analýzy k odhadu výsledného efektu vertikální separace v českých podmínkách. |
Související projekty: |