Aplikace DNA čipů u lymfoidních malignit

SVOBODA Marek VÁŠOVÁ Ingrid KOTAŠKOVÁ Jana MALČÍKOVÁ Jitka FABIAN Pavel TICHÝ Boris BERKOVCOVÁ Jitka KLABUSAY Martin REJTHAR Aleš

Rok publikování 2006
Časopis / Zdroj Klinická onkologie, Supplementum

Obor Onkologie a hematologie
Klíčová slova Lymphoma; Leukemia; Microarrays; Prediction and prognosis; Target therapy
Popis Diagnostika hematologických malignit je v současnosti založena na morfologických kritériích, doplněných o analýzy několika molekulárních markerů. Uvnitř řady takto definovaných jednotek však pacienti vykazují heterogenní odpověď na aplikovanou léčbu a odlišný klinický vývoj onemocnění. Vyvstává tedy otázka, co je příčinou tohoto stavu? Selhávají stávající diagnostické metody nebo klasifikační systémy hematologických malignit? Zhoubné novotvary obecně představují chorobu genomu. Z tohoto důvodu je naděje vkládána do DNA čipů (DNA microarrays), které představují zařízení schopné ve velmi krátkém čase paralelně detekovat a kvantifikovat expresi až desítky tisíc genů. DNA čipové analýzy nám umožňují globální pohled na genovou expresi nádoru a identifikaci genetických markerů důležitých pro diagnostiku, klasifikaci a predikci nádorového onemocnění, zejména se zřetelem na vývoj a efektivní použití cílené terapie. V případě lymfoidních malignit DNA čipy již přinesly několik významných objevů s jednoznačným klinickým dopadem. Jejich souhrn přinášíme v našem přehledovém článku.