Sociální postavení rozumově nadaného dítěte ve třídě
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2006 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Sborník příspěvků přednesených k 80. výročí založení Psychologického ústavu Filozofické fakulty Masarykovy univerzity |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Psychologie |
Klíčová slova | gifted child; small social group; social status |
Popis | Náš výzkum navazuje na několikaleté výzkumy Mgr. Šárky Portešové, PhD. zaměřené na osobnostní, sociální a emocionální charakteristiky nadaných dětí. Předmětem našeho výzkumu je sociální postavení mimořádně rozumově nadaných dětí v malé sociální skupině – školní třídě. Výzkumu se zúčastnilo 400 dětí ze dvou základní škol od 1. do 9. třídy. Identifikovali jsme 24 vysoce nadaných dětí. Jako identifikační kritérium jsme zvolili dosažení 97. percentilu v Ravenově inteligenční testu (CPM, SPM). Požádali jsme také třídní učitele, aby označili ve svých třídách děti, o kterých se domnívají, že jsou výjimečně nadané. Ke zjištění sociální pozice nadaných dětí ve třídě jsme použili Sociometricko – ratingový dotazník V. Hrabala a Braunovy dotazníky B3 a B4. U nejmladších dětí jsme využili techniku Kruhy převzatou z praxe školní psycholožky A. Vašákové. Zjistili jsme, že nadané děti dosahují v třídním kolektivu často extrémních pozic – nacházíme mezi nimi třídní hvězdy představující jádro skupiny, které jsou oblíbenými, populárními a akceptovanými jedinci (30%), dále se jedná o žáky obecně přijímané třídou pro svůj altruismus, empatii a prosociální chování (dalších 5%), ale také jsou mezi nimi žáci odmítaní, neoblíbení, nedostatečně sociálně adaptovaní, s handicapem (25%). Asi 40% z těchto dětí dosahuje průměrné pozice ve třídě. V našem dalším výzkumu se chceme zaměřit právě na nejproblematičtější skupinu nadaných dětí s handicapem, tzv. dvakrát výjimečných dětí, a individuální analýzu jednotlivých případů. |
Související projekty: |