Genetic structure among and within peripheral and central populations of three endangered floodplain violets

Název česky Genetická struktura periferních a centrálních populací tří ohrožených druhů nivních violek

ECKSTEIN R. L. O'NEIL R. A. DANIHELKA Jiří OTTE A. KÖHLER W.

Rok publikování 2006
Časopis / Zdroj Molecular Ecology

Obor Botanika
Klíčová slova AFLP; conservation; genetic diversity; marginal populations; spatial genetic structure; Viola
Popis AFLP (4 kombinace primerů) byl analyzován u 950 jedinců z 50 populací. U dvou druhů byly marginální populace izolovanější. Diferenciace byla větší, genetická diverzita a tok genů byly menší u periferních populací dvou izolovanějších druhů. Druhově specifické rozdíly v genetické struktuře byly spojeny s vlivem fragmentace. Variabilita mezi oblastmi (3-6%), mezi populacemi (30-37%) a uvnitř populací (60-64%) byla signifikantní. Okrajové populace postrádaly lokusy, které byly v jádrových populacích vzácné nebo se vyskytovaly jen omozeně. Ztrátu hojně rozšířených lokusů u marginálních populací druhu Viola stagnina lze vysvětlit genetickou erozí. Prostorová autokorelace uvnitř populací byla statisticky významná na vzdálenost do 10-20 m. Periferní populace význymně přispívají ke genetické proměnlivosti a obsahují unikátní lokusy, a proto jsou důležité pro ochranu genetické diverzity. Nebyla zjištěna signifikantní korelace mezi molekulární proměnlivostí a velikostí populace nebo mírou izolace.