Functional analysis of p53 tumor suppressor in yeast

Rok publikování 2005
Časopis / Zdroj Differentiation

Obor Onkologie a hematologie
Klíčová slova tumor suppressor; p53 mutation; p53 activity; FASAY
Popis Nádorový supresor p53 je transkripční faktor zprostředkovávající odpověď buňky na stresové podmínky tím, že brání jejímu dělení a/nebo indukuje apoptózu. Mutace genu p53 byly nalezeny v téměř 50% lidských nádorů. Pro detekci a analýzu mutací p53 se používá několik přístupů: imunochemické metody detekuji hladinu proteinu p53, molekulární analýzy určují změny struktury DNA a funkční analýzy se zaměřují na biologické vlastnosti proteinu p53. Funkční analýza separovaných alel v kvasinkách určuje transaktivační schopnost proteinu p53 exprimovaného v kvasinkách. Tato metoda, která pro syntézu p53 metoda využívá mRNA izolovanou z buněk a tkání a amlifikovanou RT-PCR, představuje důležitý nástroj pro rozlišení různých funkčních typů mutací p53. Pochopení dopadu mutací p53 pro jeho funkci je důležitým předpokladem pro zavedení účinných protinádorových terapií.