Analýza genomu a proteomu polyvalentního stafylokokového bakteriofága 812

EYER Luděk PANTŮČEK Roman RŮŽIČKOVÁ Vladislava KAŠPÁREK Petr KONEČNÁ Hana ZDRÁHAL Zbyněk PREISLER Jan DOŠKAŘ Jiří

Rok publikování 2005
Časopis / Zdroj Informační listy Česko-Slovenské genetické společnosti Gregora Mendela.

Obor Genetika a molekulární biologie
Klíčová slova bacteriophage; phage therapy; MALDI-TOF; proteomics; genome
Popis Bakteriofág 812, zástupce čeledi Myoviridae, je virulentní polyvalentní fág s širokým rozmezím hostitelů, zahrnujícím kmeny a druhy rodu Staphylococcus. Tyto vlastnosti jej činí vhodným kandidátem pro fágovou terapii stafylokokových infekcí. Tato práce byla zaměřena na srovnání genomu a proteomu standardního typu fága 812, jeho mutant v rozmezí hostitele a příbuzných fágů U16, SK311, 131 a Twort s cílem objastnit molekulární základ jejich rozdílného hostitelského rozmezí. Genomy uvedených fágů tvořené lineární dvouřetězcovou DNA o velikosti 145 kb byly srovnávány pomocí restrikční analýzy. Úseky vykazující u jednotlivých fágů rozdíly byly pak charakterizovány detailně. Pro účely proteomických studií byla použita 1-D SDS-PAGE. Nalezené proteiny byly identifikovány metodou peptidového mapování s využitím MALDI-TOF hmotnostní spektrometrie. Srovnáním fágových genomů byly zjištěny vedle nukleotidových substitucí též rozsáhlejší přestavby sekvencí DNA. Inzerce a delece o velikosti ~1 až 3 kb byly nalezeny převážně v nekódujících terminálních sekvencích DNA fágů s odlišným rozmezím hostitele. Nalezené změny v genomové DNA byly korelovány s proteinovým složením fágů. Použitím 1-D SDS-PAGE bylo nalezeno více než 20 strukturních proteinů o velikosti cca 15-120 kDa. Metodou peptidového mapování bylo identifikováno 7 proteinů. Dva z nich byly určeny jako hlavní kapsidový protein (51,2 kDa) a protein bičíkové pochvy (64,4 kDa), funkce ostatních identifikovaných proteinů není dosud známa. Všechny tyto proteiny vykazují vysokou sekvenční shodu s odpovídajícími proteiny polyvalentních stafylokokových fágů Twort a K a také s fágy A511 Listeria monocytogenes a LP65 Lactobacillus plantarum. Pomocí SDS-PAGE byly prokázány rozdíly v molekulové hmotnosti proteinů bičíkové pochvy fágů 812, SK311 a U16. Strukturní změny proteinů bičíkové pochvy by mohly být odpovědné za rozdílné hostitelské rozmezí polyvalentních bakteriofágů.