SPEKTROFOTOMETRICKÉ STUDIUM SOLVATAČNÍCH ROVNOVÁH URANU(VI) S N, N - DIMETHYLFORMAMIDEM

KANICKÝ Viktor LUBAL Přemysl HAVEL Josef

Rok publikování 2002
Časopis / Zdroj CHEMICKÉ LISTY

Obor Analytická chemie, separace
Klíčová slova Solvation Equilibria. Thermodynamics. Speciation.
Popis N,N-dimethylformamid (DMF) díky své vysoké permitivitě a srovnatelnému solvatačnímu efektu patří k rozpouštědlům často používaným v analytické chemii a pro studium komplexních rovnováh. DMF solváty kationtů přechodných kovů o stechiometrii [M(DMF)6]z+ byly studovány v pevném stavu i v roztocích. Cílem této práce bylo prozkoumat efekt solvatace uranu(VI) ve směsi DMF-voda, protože literární údaje o tomto systému jsou sporadické a neúplné. Iontová síla byla zvolena 3.0 mol dm-3 (2.9 mol dm-3 NaClO4 + 0.1 mol dm-3 HClO4), aby byl potlačen vliv hydrolýzy uranu(VI). Jelikož při této aciditě roztoku může být DMF částečně protonizován, byla taktéž stanovena spektrofotometricky protonizační konstanta DMF a pomocí kvantově chemických výpočtů odhadnuto místo protonizace. Spektrofotometrické studium rovnováh solvatace iontu uranylu s N,N-dimethylformamidem (DMF) ve vodných roztocích ukázalo, že DMF tvoří s ionty uranylu relativně stabilní solváty absorbující ve viditelné oblasti spektra (350-490 nm). Intenzita absorpčních pásů uranylu se zvyšujícím se podílem DMF v roztoku roste a maxima těchto absorpčních pásů se posouvají k delším vlnovým délkám, což je důsledkem postupné tvorby DMF solvátů uranylu. Byly nalezeny oblasti převažující existence jednotlivých solvátů, které mají stechiometrii [UO2(DMF)n]2+ (n = 1, 2, 4, 6). Byly vypočteny konstanty stability a molární absorpční koeficienty solvátů, a to jak pomocí grafických metod, tak počítačových programů využívajících metod obecné regrese.