Současní čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež a jejich hrdinové na cestě psychosociálního zrání

Varování

Publikace nespadá pod Fakultu sportovních studií, ale pod Pedagogickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

LÍPOVÁ Magdaléna

Rok publikování 2024
Druh Článek ve sborníku
Konference XVI. studentská vědecká konference Katedry českého jazyka a literatury. 14. března 2024
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
www XVI. studentská vědecká konference Katedry českého jazyka a literatury. 14. března 2024 - sborník
Klíčová slova Czech writers of children's and youth literature; ontogenetic psychology; epigenetic theory of Erik Erikson
Popis Článek se zabývá vybranými prózami současných českých spisovatelů, které získaly literární cenu Zlatá stuha za tvorbu pro děti a mládež v kategorii literární část. Metodou literárněvědné interpretační analýzy zjišťuje a charakterizuje tematiku knižních příběhů a soustředí se na postavy hrdinů v různých věkových obdobích, od předškolního věku po období adolescence. Zkoumá, jaké jsou jejich zájmy, problémy, jaké vývojové úkoly je potkávají a jak se s nimi vyrovnávají, jak se vyvíjejí jejich osobnostní vlastnosti a nové dovednosti a jakým způsobem budují mezilidské vztahy, hledají a nacházejí své místo ve světě. Příspěvek analyzuje čtyři vybrané prózy: pro děti předškolního věku od čtyř let je určena kniha pohádkových příběhů Táta a princezna Rozárka Jana Jirků, pro mladší školáky od šesti let próza Miloše Kratochvíla Zajatci stříbrného slunce, dobrodružný příběh H2O a tajná vodní mise napsal Petr Stančík pro prepubescentní čtenáře mezi 10 a 12 lety a poslední analyzovanou knihou je román Františka Tichého Rekrut 244 adresovaný dospívajícím čtenářům od třinácti let. Příspěvek je součástí rozsáhlejšího disertačního výzkumu a klade si za cíl zkoumat ve vybraných textech českých spisovatelů literatury pro děti a mládež psychologické charakteristiky postav v různých etapách psychického vývoje, popsat a kategorizovat vývojové úkoly, postoje, vlastnosti a hodnoty, které jsou v těchto prózách akcentovány, a srovnat je s obecně známými teoriemi ontogenetické psychologie - teorií vývoje myšlení, morálního vědomí, ale především zkoumat potvrzení teorie sociálně-psychologického vývoje Erika Eriksona.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info