Na existenciální úzkosti u studentů medicíny záleží: pilotní studie výskytu fenoménu u českých studentů medicíny

Varování

Publikace nespadá pod Fakultu sportovních studií, ale pod Lékařskou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

SVĚTLÁK Miroslav SLÁMA Ondřej

Rok publikování 2024
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Paliativní medicína
Fakulta / Pracoviště MU

Lékařská fakulta

Citace
www https://www.palmed.cz/pm/article/view/201
Klíčová slova existential anxiety; fear of death; medical students; professional identity; psychological support; reflective learning
Popis Úvod: existenciální úzkost není pouze zkušeností terminálně nemocných. Studenti lékařských fakult jsou tématu smrti vystaveni od začátku svého studia. Aby bylo možné se tématem existenciální úzkosti zabývat ve výuce na fakultách napříč obory, je nezbytné získat informace o jejím výskytu a kontextu. Metody: provedli jsme dotazníkový průzkum na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity, kterého se zúčastnilo 622 studentů (394 studentů všeobecného lékařství a 228 studentů z jiných zdravotnických oborů). Průzkum cílil na vlastní zkušenost studentů s existenciální úzkostí a na jejich postoje k zařazení tohoto tématu do výuky. Výsledky: výsledky ukázaly, že významná část studentů medicíny (47,9 %) zažívá v určité míře existenciální úzkost, přičemž mezi studenty všeobecného lékařství a studenty jiných zdravotnických oborů nebyl nalezen významný rozdíl. 87,5 % studentů se domnívá, že pacienti o tématu smrti a umírání otevřeně nehovoří, i když je přítomné. 96 % studentů uvádí, že zdravotníci by měli mít komunikační dovednosti, jak o existenciálním distresu s pacienty hovořit a 86 % studentů se domnívá, že práce s vlastní existenciální úzkostí by také měla být součástí kurzu lékařské psychologie. Za nejčastější překážky v komunikaci o těchto tématech studenti považují nedostatek komunikačních dovedností a problém s volbou správných slov (57,4 %), strach z vlastních emocí (52,6 %) a strach z emocionálních reakcí pacientů (48,1 %). Závěr: Naše pilotní studie ukazuje, že strach a úzkost související se smrtí a umíráním jsou mezi studenty medicíny přítomné a že existenciální úzkost představuje důležité téma, které je třeba teoreticky i prakticky integrovat do výuky na lékařských fakultách, a to nejen pro studenty všeobecného lékařství, ale i zdravotníky ostatních odborností. jsou tématu smrti vystaveni od začátku svého studia. Aby bylo možné se tématem existenciální úzkosti zabývat ve výuce na fakultách napříč obory, je nezbytné získat informace o jejím výskytu a kontextu.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info