Zavedení konceptu TBL do výuky klinické farmakologie: zkušenosti, efektivita

Varování

Publikace nespadá pod Fakultu sportovních studií, ale pod Lékařskou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

ŠIŠKA Filip RYCHLÍČKOVÁ Jitka DEMLOVÁ Regina

Rok publikování 2024
Druh Konferenční abstrakty
Fakulta / Pracoviště MU

Lékařská fakulta

Citace
Popis Úvod: Koncept týmové výuky (Team-Based Learning; TBL) klade důraz na aktivní a kolaborativní přístup v učení, trénuje kritické myšlení, komunikaci, měkké dovednosti, ale i aplikaci znalostí v klinických situacích. Cílem sdělení je ukázat cestu transformace výuky klinické farmakologie a demonstrovat efektivitu nového formátu. Metodika: Shrnutí klíčových kroků přeměny formátu výuky a představení kompletních studijních materiálů. Dotazníkové šetření k měření úrovně sebedůvěry absolventů předmětu v definovaných farmakologických dovednostech. Dovednosti hodnoceny pomocí pětibodové Likertovy škály. Pro statistickou analýzu byl použit párový t-test a program Statistica 12®, za významný rozdíl je považována hodnota p Výsledky: Transformace předmětu klinická farmakologie na LF MU byla zahájena v roce 2020. Výchozím formátem byla přednáška proložená krátkými diskusemi. Pandemie COVID-19 posílila potřebu většího zapojení studentů, posun od předávání znalostí k rozvoji dovedností. Definovali jsme klíčová témata a dovednosti na základě publikovaných seznamů esenciálních léčiv, statistik preskripčních chyb a vlastních klinických zkušeností. Připravena byla na míru ušitá a recenzovaná skripta, doplněná o aplikační cvičení. V dalších fázích byly připraveny videopřednášky, RAT testy a virtuální pacienti. Celkově transformace představovala 5leté dobrodružství, které vyvrcholilo úplnou implementací konceptu převrácené třídy a TBL, čímž vzniklo jedinečné podporující, participativní a inkluzivní vzdělávací prostředí. Dotazníkového šetření se v roce 2022/23 resp. 2023/24 zúčastnilo 50 resp. 41 studentů. Inovativní formát přinesl vyšší sebedůvěru studentů při revizi medikace (3,2 ± 0,7 vs. 3,8 ± 0,8), hodnocení adekvátnosti terapie (3,7 ± 0,7 vs. 4,1 ± 0,7), předepisování (3,1 ± 0,7 vs. 3,7 ± 0,9), hodnocení přiměřenosti dávky léku (3,0±0,9 vs. 3,6±1,0) a potenciálních lékových interakcí (3,4±0,8 vs. 3,8±0,9). Nebyl zjištěn rozdíl při hodnocení lékových duplicit a nežádoucích účinků. Závěr: Koncept převrácené učebny a kolaborativního, týmového učení je ve výuce klinické farmakologie proveditelný. Je spojen se zřejmým pozitivním vlivem na farmakologické a preskripční dovednosti pregraduálních studentů medicíny.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info