Jak se studenti učitelství učí pracovat s žákovskou diverzitou? Využití vícemístné etnografie ve výzkumu diverzity v pregraduální učitelské přípravě

Logo poskytovatele

Varování

Publikace nespadá pod Fakultu sportovních studií, ale pod Pedagogickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

OBROVSKÁ Jana

Rok publikování 2022
Druh Kapitola v knize
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis V této kapitole představuji metodologický přístup vícemístné etnografie, který klade důraz na souběžné studium více prostředí relevantních pro zkoumaný fenomén v kontrastu s tradičnějším pojetím etnografického paradigmatu, které klade důraz na zúčastněné pozorování skupiny jedinců v jedné ohraničené lokalitě. Její aplikaci ilustruji na výzkumném projektu zaměřeném na způsoby, kterými se budoucí učitelé učí adresovat žákovskou diverzitu ve své pregraduální vzdělávací přípravě, a diskutuji o jejích hlavních metodologických výhodách i potížích, kterým jsme čelili v rámci týmové etnografie. Objevily se následující metodologické problémy: 1) jak analyzovat rozsáhlý a různorodý datový korpus a včas připravit výstupy projektu; 2) jak se vyrovnat s omezeními zavedenými v souvislosti s vypuknutím pandemie Covid-19, která výrazně zkomplikovala naši práci v terénu; a 3) jak zajistit koordinaci při realizaci etnografie v týmu. Nejprve vysvětluji, že pro triangulaci dat shromážděných šesti výzkumníky napříč různými prostředími pomocí různých technik sběru dat je důležité analyzovat celý datový korpus nikoli v rámci jednotlivých případů (tj. budoucích učitelů v pregraduálním vzdělávání), ale napříč vzorkem. Kromě toho je důležité rozdělit analýzu dat shromážděných v různých fázích realizace terénních prací do několika fází, aby bylo zajištěno, že výstupy projektu budou dokončeny včas. Za druhé vysvětluji, proč zapojení virtuálních prostředí do naší terénní práce s ohledem na omezení Covid-19 a z toho vyplývající distanční forma výuky na univerzitách i na druhém stupni základních škol neohrozila metodologické imperativy vícemístné etnografie. Naopak toto zapojení bylo v souladu s hlavním principem tohoto přístupu, tj. „následování lidí“, kteří se pohybují mezi různými místy. Rozšíření původně zkoumaných prostředí do virtuálního prostoru nám tedy umožnilo porovnat myšlení a jednání studentů učitelství v různých kontextech. Za třetí, diskutuji pozitivní aspekty týmové etnografie, jako je možnost shromažďovat rozsáhlá data v různých prostředích a distribuovat práci mezi jednotlivé výzkumníky, aby se zvýšila důvěryhodnost hlavních zjištění, a také výzvy, které tato může přinést během celého výzkumného procesu: například jak psát, sdílet a analyzovat terénní poznámky mezi několika výzkumníky; jak si udržet vysokou týmovou důvěru a kulturu a také sebekázeň výzkumníků. V celé kapitole demonstruji použití programu Atlas.ti jako nástroje pro řešení některých obtíží. Na závěr shrnuji ponaučení z tohoto komplexního etnografického projektu a diskutuji některé širší důsledky našich zkušeností pro oblast výzkumu (nejen) vzdělávání, jako je začlenění virtuálních komunit do výzkumu, kde digitální aspekty vzdělávání nejsou hlavním zaměřením.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info