Jiný učitel? Jak se vidí učitelé soukromé alternativní školy

Logo poskytovatele

Varování

Publikace nespadá pod Fakultu sportovních studií, ale pod Pedagogickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

LOJDOVÁ Kateřina

Rok publikování 2022
Druh Vyžádané přednášky
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Soukromé alternativní školy jsou v centru pozornosti z hlediska nárůstu jejich počtu, z hlediska kvality vzdělávání v těchto školách, a také z hlediska sociální spravedlnosti v celém vzdělávacím systému. Současné výzkumy ukazují význam učitelů a jejich identit pro porozumění vzdělávacímu procesu, neboť dochází k posunu v pohledu na učitele z nositelů kurikula na jeho aktivní tvůrce skrze sebe sama (Korthagen, 2001). V příspěvku se proto zaměřím na identitu učitelů vybrané soukromé alternativní školy a způsob jejího utváření. Ačkoliv je identita učitelů definována různě, mezi často zmiňované charakteristiky patří, že identita učitelů je dynamická, vícevrstevnatá a vyjednávaná v interakci s ostatními aktéry profesního i soukromého života (Edwards & Burns, 2016). Na identitu učitelů nahlížím na základě narativního výzkumu, který zahrnujeme množství různých přístupů. Zvolen byl narativně orientovaný výzkum dle Hillese a Čermáka (2008), jehož jádrem je vztah mezi vyprávěným příběhem (fabule), způsobem vyprávění (syžet) a vypravěčem (identita). Výsledky výzkumu jsou založené na analýze pěti hloubkových rozhovorů s učiteli vybrané soukromé alternativní školy. Výsledky výzkumu ukazují pět rovin identity učitelů, přičemž každá z nich se nějakým způsobem vymezuje vůči mainstreamovému vzdělávání. Dále jsou popsány mechanismy utváření a legitimizace těchto identit v kolektivu učitelů.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info