Zakuřovaná keramika – rekonstrukce historické technologie pomocí experimentu

Publikace nespadá pod Fakultu sportovních studií, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.

TĚSNOHLÍDKOVÁ Kateřina SLAVÍČEK Karel

Rok publikování 2021
Časopis / Zdroj Archeologické výzkumy na Vysočině

Filozofická fakulta

www Domovská stránka časopisu
Klíčová slova pottery; experiment; smoke firing; Middle Ages; firing; pottery kiln
Popis Zakuřovaná keramika je specifická  světlým jádrem střepu a zpravidla tmavě šedým až černým povrchem vznikajícím  uzavřením pece v závěrečné fázi výpalu. Technologie zakuřované keramiky byla užívána od 14. století místy až do  1. poloviny 20. století. Tato studie shrnuje výsledky sedmi experimentálních výpalů zakuřované keramiky realizovaných  na vědecko-výzkumné stanici Ústavu archeologie a muzeologie v Panské Lhotě u Jihlavy v letech 2014–2019. Dokumen- továny a porovnány byly průběhy jednotlivých výpalů včetně vlivu různých paliv na zakuřování. Zkoumány byly vlastnosti  vypálené keramiky i vzorků řady hlín v čisté formě či s různými příměsemi, a to s ohledem na zvolené palivo, keramickou  hmotu a maximální dosažené teploty. Experimentálními výpaly byla potvrzena správnost technologického procesu a míra  jeho variability, kterou ovlivňuje volba a strategie výpalu, typu pece či paliva. Experimenty zdůraznily souvislost průběhu  výpalu s kvalitou pálených hlín.