Integrovaná dia­gnostika difúzních gliomů

HENDRYCH Michal VALEKOVÁ Hana KAZDA Tomáš LAKOMÝ Radek JANČÁLEK Radim SLABÝ Ondřej

Rok publikování 2020
Časopis / Zdroj Klinická onkologie

www https://www.linkos.cz/files/klinicka-onkologie/474/5745.pdf
Doi http://dx.doi.org/10.14735/amko2020248
Klíčová slova diffuse gliomas; integrated diagnosis; WHO 2016
Popis Klasifikace nádorů centrálního nervového systému (CNS) Světové zdravotnické organizace (World Health Organization – WHO) zaznamenala v posledních letech zásadní změny. V současnosti platná revidovaná WHO klasifikace nádorů CNS z roku 2016 zavádí koncept tzv. integrované dia­gnostiky, inkorporující kromě histopatologického morfologického nálezu a imunofenotypu i molekulárně-genetické charakteristiky nádoru. Výsledná integrovaná dia­gnóza tedy zahrnuje jak tradiční morfologické a růstové charakteristiky nádoru vč. jeho histopatologického gradu, tak konkrétní molekulární bio­markery. Klasifikace nádorů založená na kombinaci fenotypu a genotypu nádorů umožňuje přesnější prognostickou stratifikaci, zvyšuje objektivitu dia­gnostiky a umožňuje lépe predikovat odpověď na protinádorovou léčbu. V roce 2017 bylo současně ustanoveno mezinárodní konsorcium (The Consortium to Inform Molecular and Practical Approaches to CNS Tumor Taxonomy – not official WHO (cIMPACT-NOW)), které v obdobích mezi vydáním jednotlivých WHO klasifikací nádorů CNS tvoří a formuluje praktická doporučení pro integrovanou dia­gnostiku nádorů CNS a budoucí WHO klasifikaci. Začlenění molekulárních bio­markerů do integrované dia­gnostiky zásadním způsobem změnilo zejména klasifikaci difúzních gliomů, které v sobě zahrnují jednotky s odlišnými morfologickými charakteristikami, genetickými alteracemi a bio­logickým chováním. Přehledová práce shrnuje základní morfologické, imunofenotypické a molekulárně genetické charakteristiky difúzních gliomů v rámci integrované dia­gnostiky dle platné WHO klasifikace nádorů CNS 2016 a následných doporučení dia­gnostických postupů.