Vztah školy a YouTube z pohledu tvůrců vzdělávacích videí

Varování

Publikace nespadá pod Fakultu sportovních studií, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

HOLÍKOVÁ Klára

Rok publikování 2020
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Cílem příspěvku je vysvětlit vztah školního prostředí a YouTube z pohledu tvůrců vzdělávacích videí. Vztah tvůrců vzdělávacích videí ke škole bude popsán z hlediska jejich školní zkušenosti, vztahu jejich tvorby ke školnímu vzdělávání, žákům a studentům jako cílové skupině. V rámci kontextu je cílem představit YouTube jako platformu pro vzdělávání. K naplnění zvoleného cíle je užito kvalitativní metodologie. Metodologický přístup v této práci kombinuje sběr dat v kyberprostoru i osobního kontaktu s respondenty, jedná se tedy o Blended Netnography. Datový soubor zahrnuje 12 rozhovorů s tvůrci vzdělávacích videí a data z jejich kanálů na YouTube, přibližně 67000 komentářů a 1700 videí. Analýza kanálů jednotlivých respondentů směřuje od videa k diskusím a k uskutečnění rozhovoru. Následně analýza probíhá cyklicky, kdy se vracím k jednotlivým zdrojům dat a ověřuji na nich či vyvracím vznikající zárodky teorie. Prvotní analýza je založena roztřídění velkého objemu dat metodou kódování a byla prováděna bezprostředně po získání dat (videí, komentářů a diskusí). V první fázi ale i v průběhu výzkumu bylo pro analýzu důležité vytváření velkého množství poznámek, na to navazuje tvorba situačních map. Situační mapy využívám k znázorňování vznikajících výsledků analýzy, ale i v průběhu analýzy k fixování vztahů mezi jednotlivými kategoriemi a k jejich zpětnému ověřování. Na základě této analýzy byla data zredukována do podoby analytického příběhu. Prostředí YouTube je primárně spjato s informálním vzděláváním. Přesto se zde projevuje i školní vzdělávání. Zejména se škola na YouTube projevuje ve zkušenosti tvůrců vzdělávacích videí, které se propisují i do charakteru jejich videí. Stopa školy na YouTube se výrazně projevuje také v rovině recepce vzdělávacích videí. Vzdělávací videa jsou vyhledávána žáky a učiteli, kteří jsou pro tvůrce vzdělávacích videí často hlavní cílovou skupinou. Výsledkem spojení práce s vlastní školní zkušeností a důrazu na tvorbu pro žáky a studenty jsou vzdělávací kanály s patrnou stopou školy.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info