Rodiče, trenéři a sportování dětí
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2019 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Žiak, pohyb, edukácia, Vedecký zborník 2019 |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Klíčová slova | Parenting; sport; physical activity; trainer; sedentary |
Popis | Studie vychází z širšího kontextu fenoménu pohybu a sportovních aktivit v soudobé sedavé společnosti, kdy na významu nabývá problematika cílené rodičovské výchovy k aktivnímu přístupu k životu, jehož nedílnou součástí je právě i pravidelný pohyb. Zde se významně aktualizuje problematika rodičovských výchovných stylů; v rovině autoritářského, autoritativního, liberálního a lhostejného výchovného modelu, předznamenávajících motivaci ke sportování dětí a mládeže. A to v souběžném procesu socializačních faktorů, aktualizujících sociologické souvislosti vztahu mládeže a sportu především v kontextu motivace sportovních aktivit i mimo rámec rodiny v prostředí organizovaného sportovního prostředí. Vzniká tak nově se formující sociálně a kulturně podmíněný vztah sportující dítě – rodiče – trenér, přinášející v klimatu konzumní společnosti a adorace elitních sportovců možné střety motivací, prožitků a směřování různých aktérů tohoto trojúhelníku. To zaměřuje naši pozornost jak na téma rodičovské odpovědnosti, tak na sílící výchovně socializační význam trenéra. V synergickém procesu se tak prolínají otázky související s významem věku a motivace při cílenému směřování dítěte ke sportování, když vliv rodičů je v tomto ohledu zcela zásadní a nezastupitelný a nabývá na síle v případech, kdy rodiče působí na dítě společným pravidelným sportováním. Tak, jak to dokládají i v textu uváděné empirické poznatky rodičovských přístupů ke sportu dětí a mládeže. |