Sebepercepce začlenění do interpersonálního chování u studentů sportovního gymnázia
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2018 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Studia Sportiva |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://journals.muni.cz/studiasportiva/article/view/8752 |
Klíčová slova | Personality; dimensions of interpersonal behavior; students of Sports Secondary School; sport |
Popis | Osobnost člověka je soubor všech projevů chování, prožívání a vnímání, který je typický vždy pro konkrétního člověka v interpersonálních vztazích. Cílem výzkumu bylo zjistit, jaké typy interpersonálních vazeb si studenti sportovního gymnázia uvědomují, přičítají si je a zařazují se do nich. A v dílčích cílech je dále srovnat mezi muži a ženami, mezi individuálními a kolektivními sporty a podle úspěšnosti. Použitými metodami byl kvantitativní a komparativní výzkum s dedukcí. Pro zjištění interpersonálního chování byl použit standardizovaný dotazník interpersonální diagnózy (ICL). Celkem se výzkumu zúčastnilo 229 studentů. Výsledkem výzkumu je zjištění, že studenti sportovního gymnázia se přiřazují do dimenze odpovědného chování (odpovědné osobnosti). Rozdíl mezi osobností mužů a žen je v míře dominance a afiliace. Muži jsou dominantnější a ženy jsou afiliativnější (přátelštější a kooperativnější). Přínosem výzkumu je zjištění, že klíčovým faktorem úspěchu sportovců je dominantní typ osobnosti. Toho může využít vedení sportovního gymnázia, které může do přijímacího řízení zařadit vyplnění dotazníku ICL a spolupráci s psychologem. Dále toho mohou využít budoucí studenti gymnázia k posouzení své perspektivy a kultivaci psychiky ve sportovním tréninku. |