Využití biorytmů ke zefektivnění pedagogického procesu
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2016 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | 70 ve zdraví. Soubor příspěvků z mezinárodní konference konané dne 8.–9. září 2016 |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://munispace.muni.cz/index.php/munispace/catalog/book/865 |
Doi | http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-8477-2016 |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | biorhythm; the pineal gland; chronobiology; illness; education; school; learning; health; pupil |
Popis | Biorytmy představují jeden ze základních atributů života. Nalézáme je na všech úrovních organizace živého systému, jsou geneticky podmíněny. Můžeme je vystopovat v oblasti medicíny, pedagogiky, výrobních odvětví, dokládají sepětí živé přírody s kosmickými vlivy. Biorytmy se projevují jako cyklické, pravidelné střídání fysiologických dějů probíhajících v organismu, a také jako pravidelné střídání intenzity těchto dějů. Biorytmy jsou na vyšší úrovni reprezentovány řadou mozkových jader, žláz s vnitřní sekrecí, oční sítnicí i periferními orgánovými centry. Působí hierarchicky od buněk přes tkáně a orgány až po makroorganismus. Jejich základní úlohou je umožnit existenci a adaptabilitu jakéhokoli živého systému. Reálně můžeme poznatků o lidských biorytmech využít k efektivnější práci i odpočinku, naučit se vycítit a respektovat potřeby vlastního těla. Můžeme aktivně zasáhnout do svého životního stylu, pokusit se minimalizovat rizikové chování a posílit působení ochranných faktorů. |
Související projekty: |