Producing Knowledge for Improvement: The 3A procedure as a tool for content-focused research on teaching and learning

Logo poskytovatele

Varování

Publikace nespadá pod Fakultu sportovních studií, ale pod Pedagogickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Název česky Utváření vědění pro změnu: metodika 3A jako nástroj obsahově zaměřeného výzkumu výuky
Autoři

SLAVÍK Jan JANÍK Tomáš NAJVAR Petr

Rok publikování 2016
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Pedagogika
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
www http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11641
Doi http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2016.340
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova instructional quality; conceptual structure diagram; teaching and learning situations; pedagogical knowledge; knowledge for improvement
Popis V textu je představen inovativní přístup k výzkumu (kvality) výuky (Metodika 3A), který je zaměřen na způsob, jakým žáci rozvíjejí své porozumění a kompetence v takových výukových situacích, které jim umožňují pracovat s (oborovým) obsahem; obsahově zaměřený přístup. Konkrétně představovaný přístup reaguje na některé identifikované problémy současných přístupů k výzkumu vyučování a učení. Metodika 3A je vyvinuta jako nástroj analýzy (videozáznamů) reálných situací výuky. V první části studie jsou identifikovány některé výzvy, se kterými se setkávají současné přístupy k výzkumu výuky, a naznačeny způsoby, jak na tyto problémy reaguje představovaný přístup. Druhá část shrnuje některé metodologické přístupy, jež byly při vývoji Metodiky 3A inspirací. Metodika 3A je poté představena, přičemž diskutována je zejména její struktura, která sestává ze tří kroků (1) anotace, (2) analýzy a (3) alterace autentické výukové situace. V závěru studie je pak výzkum v Metodice 3A ilustrován konkrétní kazuistikou výukové situace. V diskusi je akcentován fakt, že navrhovaný přístup generuje systematické, empiricky kotvené a teoreticky argumentované vědění, jež přispívá k porozumění pojmu kvality výuky. Analýzy tohoto typu pomáhají kultivovat sdílený jazyk pro popis a interpretaci výuky. "Pedagogické vědění pro změnu" - jež je rozvíjeno ve formě kazuistik - by se mělo stát základem poznatkové báze učitelství, která bude přispívat ke zlepšování výukových praktik.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info