Umělecké vzdělávání a idea umělce na přelomu 18. a 19. století v díle Ondřeje Schweigla, Ignáce Chambreze a Josefa Heřmana Agapita Gallaše

Logo poskytovatele

Varování

Publikace nespadá pod Fakultu sportovních studií, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

SUCHÁNEK Pavel

Rok publikování 2016
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Cornova: Revue České společnosti pro výzkum 18. století
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Klíčová slova art education; academy; artist’s status; inventiveness / genius; Vienna; Moravia; Andreas Schweigl; Ignaz Chambrez; Josef Heřman Agapit Gallaš
Popis V příspěvku je analyzována literární činnost sochaře Andrease Schweigla (1735–1812) a malířů Ignaze Chambreze (1758–1842) a Josefa Heřmana Agapita Gallaše (1756–1840). Tito tři moravští umělci sepsali kolem roku 1800 své myšlenky a poznatky do podoby ucelených textů, které shodně spojují tradiční umělecko-literární žánr biografie významných umělců s uměleckou topografií, výtvarnou kritikou a historickou interpretací počátků kultury a umění na Moravě. Protože všichni byli různým způsobem spjati s novým vzdělávacím systémem umělecké výuky, cílem studie je ověřit nejen zda a jak se standardizace výuky podepsala na jejich profesních kariérách, ale rovněž na jejich mentalitě. Pro všechny tři autory se stala určitým východiskem jejich úvah historická interpretace počátků umění a kultury na Moravě. Všichni se též zaobírali otázkou funkce umění, ideálem umělce a částečně i pojetím tvůrčího génia, a také přímo či nepřímo ve svých pojednáních reflektovali v intencích dobového paradigmatu téma úpadku jako jednoho ze stupňů cyklicky pojímaných dějin. Autor se pokouší vzájemně porovnat jejich texty a v obecnější rovině ukázat 1) v čem sami umělci na přelomu 18. a 19. století spatřovali význam výtvarného vzdělávání ze strany státu; 2) jak reflektovali proměnu společenské role umělce; a 3) jak definovali obecný ideál umělce a představy o jeho společenském poslání. Právě interpretace širších souvislostí proměny statutu umělce a umělecké tvorby na Moravě a ve střední Evropě v druhé polovině 18. století je hlavním cílem studie.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info