Strategie řízení třídy u studentů učitelství na praxi
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2016 |
Druh | Konferenční abstrakty |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Cílem výzkumu je popsat strategie řízení třídy u studentů učitelství na praxi na druhém stupni českých základních škol. Právě řízení třídy je pro studenty učitelství na praxi obtížné. Nezvládnutí práce se třídou může vést až ke změně kariérní dráhy. Výzkum hloubkově interpretuje strategie řízení třídy u studentů učitelství na praxi a popisuje některé problémy, se kterými se studenti učitelství potýkají. Skrze strategie řízení třídy učitel ovlivňuje fyzický a sociální prostor školní třídy za účelem vytvoření prostředí, ve kterém se žáci mohou učit (Christofferson, Sullivan, & Bradley, 2015). Dovednost řídit třídu je stěžejní pro to, aby žáci dosahovali dobrých výsledků v učení a také k tomu, aby učitelé neopouštěli svoji profesi (Stronge, Ward, & Grant, 2011). Obzvláště první rok v učitelské profesi bývá označován jako zátěžový. Množství učitelů pak opouští profesi během prvních tří let (Smith & Ingersoll, 2004). Přestože je nutnost efektivního řízení třídy často zmiňována, výzkumu strategií řízení třídy u studentů učitelství na praxi a případně i začínajících učitelů je věnována malá pozornost. Stávající výzkum ukazuje, že učitelé na začátku kariéry využívají spíše reaktivní strategie nežli strategie proaktivní (Reupert & Woodcock, 2010). Studenti učitelství uplatňují častěji než učitelé trestání za porušení kázně a také častěji odměňují za vhodné chování (Sueb, 2013). Hlavní výzkumná otázka zněla: Jaké strategie řízení třídy užívají studenti učitelství ve třídách nižšího sekundárního vzdělávání? K zodpovězení otázky využíváme smíšený design (Creswell & Plano Clark, 2011). Výzkumný vzorek se skládá z šesti studentů učitelství. U každého jsme natáčeli 6 hodin výuky, realizovali jsme rozhovor se studentem, dotazník a analýzu deníku studenta v průběhu praxe. První výsledky ukazují strategie řízení třídy odlišné dle kritéria centralizace řízení a jeho zaměření. Řízení třídy studentem učitelství může být centralizované nebo decentralizované. Zaměření studenta učitelství může být na žáky nebo na učební obsah. Kombinací těchto kritérií vznikají čtyři strategie řízení třídy: centralizované řízení třídy zaměřená na žáky, centralizované řízení třídy zaměřená na učební obsah, decentralizované řízení třídy zaměřené na žáky, decentralizované řízení třídy zaměřené na učební obsah. |
Související projekty: |