Mluviti stříbro, mlčeti zlato : Hlas žáků střední školy

Varování

Publikace nespadá pod Fakultu sportovních studií, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

ČEJKOVÁ Ingrid

Rok publikování 2016
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Cílem výzkumu je popsat hlas žáků střední školy jakožto proces snahy žáků ovlivnit výuku. Konkrétně jde o zodpovězení těchto dílčích otázek: jaké cíle spojené s výukou žáci sledují a jak hodnotí jejich naplňování, jaké strategie žáci volí při snaze ovlivnit výuku vzhledem ke svým cílům, jaké strategie volí učitelé v reakci na strategie žákovské, jaký je výsledek hlasu žáků, jaký je tedy reálný vliv žáků na výuku a v jakém kontextu hlas žáků probíhá? Hlas žáků je metaforické označení pro komunikační iniciativu přicházející od žáků a směřující k dospělým ve škole, která se týká různých oblastí života ve škole. Největší zastoupení by měl mít hlas žáků v oblasti zpětné vazby na výuku nebo přání spojených s výukou, kde by se žáci měli snažit ovlivnit výuku. Žáci vyjadřují svůj hlas s přesvědčením, že bude vyslyšen a učitelé na jeho základě budou jednat, samo naslouchání hlasu žáků však není pro učitele neproblematické. Hlas žáků nese potenciál kvalitativní změny ve výuce, ve svém důsledku by mohl vést k participaci žáků na životě školy a naplňování principů demokratické školy. Jedná se o případovou studii jedné středoškolské třídy (sexta) a jejích učitelů. Výchozí metodou sběru dat se stalo etnografické pozorování a videonahrávky výuky. Na základě analýzy těchto dat byly pořizovány hloubkové rozhovory se žáky a třídním učitelem, skupinový rozhovor se žáky a rozhovory s učiteli vyučujícími v této třídě s cílem popsat příčiny událostí sledovaných při pozorování a hodnocení těchto událostí samotnými aktéry. Hlas žáků ve sledované třídě je kritického charakteru, vztahuje se tedy k problémům ve výuce, které identifikují žáci. Když se třída rozhoduje, které problémy spojené s výukou budou rozebírat s učiteli a které ne, vstupují na scénu dva prvky, a to žáky pociťovaná neadekvátnost známek a autoritativní styl komunikace učitele směrem k žákům.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info