Adaptační proces cizinců na české a norské školní prostředí

Varování

Publikace nespadá pod Fakultu sportovních studií, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

ZÁLESKÁ Klára

Rok publikování 2015
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Vyrůstání v cizí zemi může být pro děti imigrantů velmi obtížný a matoucí proces. Především proto, že je dítě pravidelně vystavováno tlaku začlenit se do majoritní společnosti (tlak školy, majority) a tlaku udržet si svou původní kulturu (tlak rodiny), (Min Zhou, 1994). Děti, které samy imigrovaly do jiné země, čelí také řadě strádání způsobenému ztrátou vazby k těm, které milují, ztrátou sociálního statutu, na který byly zvyklí a ztrátou své vlasti. V nové zemi musejí čelit problémům spojenými se všemi těmito ztrátami (Eisenbruch, 1999). Příspěvek představí téma mé disertační práce, která zkoumá, jakou roli hraje škola (učitelé, spolužáci), rodina a dítě samotné při adaptačním procesu cizinců na školní prostředí v České republice a Norsku. Většinou je v literatuře a výzkumech nahlíženo na adaptační proces odděleně z hlediska dětí, učitelů či rodičů. V disertační práci proto považuji školní adaptaci stejně jako Brizuela a Garcia (1999) za komplexní a triangulační proces, který zahrnuje proměnné týkající se dítěte, rodiny a školy a který je zakotven ve větším sociálním, kulturním a politickém kontextu.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info