Moc v dialogickém vyučování
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2015 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Pedagogická orientace |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://journals.muni.cz/pedor/article/view/2985/pdf_13 |
Doi | http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2015-1-32 |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | power; dialogic teaching; classroom communication |
Popis | Cílem této studie je prozkoumat mocenské vztahy mezi učitelem a žáky v kontextu dialogického vyučování, to znamená takového typu výuky, v němž je stimulována aktivní účast žáků na výukové komunikaci. Článek na datech z výzkumu zaměřeného na zavádění dialogických postupů do vyučování humanitních předmětů na druhém stupni základní školy ukazuje, že v dialogickém vyučování dochází k cirkulaci moci mezi učitelem a žáky. To znamená, že nastavení vzájemných vztahů mezi učiteli a žáky umožňuje funkční přelévání moci mezi oběma stranami. V příspěvku jsou dále identifikovány dílčí elementy cirkulace moci, jimiž jsou snížení dominance učitele a dosažení shody na definici situace mezi učitelem a žáky. |
Související projekty: |