Mikrobiální kontaminace textilních předmětů kulturního dědictví

POLÁŠKOVÁ Hana HRUBANOVÁ Markéta NASADIL Petr KUŽELOVÁ Zdenka ŠEVČÍK Richard

Rok publikování 2014
Časopis / Zdroj Fórum pro konzervátory-restaurátory

Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Klíčová slova microbial contamination; dust particles; textile; museum; depository; prevention
Popis Přírodní textilní vlákna představují velmi dobrou živnou půdu pro nejrůznější mikroorganismy (bakterie, kvasinky a mikroskopické vláknité houby). Pokud má mikroorganismus vhodné podmínky k přežití a množení, může to mít za následek výrazné poškození textilních předmětů. Tato studie si klade za cíl popsat metody kontroly mikrobiálního znečištění nejen textilních předmětů, ale i prostředí, v němž se exponáty nacházejí. Byl proveden monitoring mikrobiální kontaminace prostředí, zjištění počtu prachových částic, které představují nosiče mikroorganismů, a také se zjišťoval vliv aktivní klimatizace na výskyt bakterií a mikroskopických hub. Odběry byly provedeny v pracovnách, laboratořích, depozitářích a výstavních prostorech (včetně skanzenů) v několika institucích. V závěru jsou zmíněny konkrétní výsledky provedených měření, prevence a opatření, která z nich vyplývají, a je zdůrazněna nutnost pravidelného provádění těchto kontrol.