On the Way to Dialogic Teaching: Action Research as a Means to Change Classroom Discourse
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2014 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Studia paedagogica |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | |
Doi | http://dx.doi.org/10.5817/SP2014-4-2 |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | Classroom discourse; dialogic teaching; action research |
Popis | V této studii představujeme projekt akčního výzkumu výukové komunikace realizovaný na Department of Educational Sciences Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. Jeho jádrem se stal rozvojový program pro učitele zaměřený na změnu komunikačních postupů směrem k tzv. Dialogic teaching. V průběhu školního roku 2013/2014 jsme sledovali čtyři učitele, kteří se účastnili tohoto programu, s cílem zjistit, do jaké míry vedla účast v programu k reálné změně komunikace mezi učiteli a žáky ve školní třídě. Z analýzy dat vyplynulo, že zúčastnění učitelé reálně proměnili své komunikační postupy – v průměru se zvýšila otevřenost a kognitivní náročnosti otázek, délka žákovských replik a počet případů, kdy sami žáci iniciovali komunikaci. Zároveň se však ukázalo, že proces změny je u každého učitele unikátní a nemá jednotnou trajektorii. |
Související projekty: |