Teacher´s Power Basis Perception of Czech Lower Secondary Students
Název česky | Reflexe bází moci učitele českými žáky druhého stupně základních škol |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2014 |
Druh | Konferenční abstrakty |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Přiložené soubory | |
Popis | Téma moci patří mezi klíčová témata sociálních věd, ale také pedagogiky. Nejnovější výzkumy ukazují, že realizace didaktických cílů je zakotvena v jasně ustanovených mocenských vztazích ve třídě. Negociace moci je chápána jako součást edukačního procesu. Nejvlivnější, tradiční typologie moci jakožto relačního jevu pochází od Frenche a Ravena (1960), kteří odlišují moc učitele na základě žáky reflektovaného principu, na němž je moc založena, tj. expertní, referenční, legitimní, donucovací a odměňovací bázi moci. V souladu s výše zmíněným jsme adaptovali jeden z nejnovějších a nejvíce používaných nástrojů na měření relační moci - Teacher Power Use Scale (Schrodt, Witt a Turman, 2007). Adaptace zahrnovala přizpůsobení nástroje mladším žákům (nikoli univerzitním stduentům, ale žákům druhého stupně základní školy) a českým sociokulturním podmínkám. Dostupný vzorek zahrnoval 2188 žáků ze 177 tříd. Data byla sbírána v předmětech výchova k občanství, dějepis, česká literatura a zeměpis. Po konfirmatorní faktorové analýze, položkové analýze a výpočtech reliability se zaměřujeme na základní deskriptivní statistiky a testování hypotéz. Výzkumné otázky pokrývají tři oblasti: a) Podporují česká data anglosaský model relační moci a jejích pěti bází? b) Které báze moci jsou nejvíce využívané a které nejméně? Jsou české výsledky podobné mezinárodním výsledkům? c) Vyskytují se signifikantní rozdíly v reflexi bází moci učitele na základě různých proměnných (jako jsou různí učitelé/třídy, délka praxe učitele, různé školní předměty, gender žáků, věk žáků, školní úspěšnost žáků)? |
Související projekty: |