Achievement Emotions of Boys and Girls in Physics Instruction: Does a Portfolio Make a Difference?

Publikace nespadá pod Fakultu sportovních studií, ale pod Pedagogickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.

LIMPRECHT Susi JANKO Tomáš GLÄSER-ZIKUDA Michaela

Rok publikování 2013
Časopis / Zdroj Orbis Scholae

Pedagogická fakulta

Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova achievement emotions; well-being; gender; Physics instruction; portfolio intervention; quasi-experimental study; German Grammar School
Popis V rámci pedagogického výzkumu je prokázáno, že výuka přírodovědných předmětů (fyziku nevyjímaje) může u žáků vyvolávat obavy. Situace je zřejmá obzvláště při srovnání mezi pohlavími. Vyvstává proto otázka, zda (resp. jakým způsobem) mohou být emoce dívek a chlapců ve výuce fyziky pozitivně rozvíjeny. Cílem prezentované studie je analyzovat rozdíly v emocích dívek a chlapců ve fyzice a následně prostřednictvím kvazi-experimentální šetření ověřit, zda mohou být rozdílné emoce dívek a chlapců ve fyzice pozitivně ovlivněny prostřednictvím aplikace portfolia. Výzkumnými metodami studie jsou kovariační a multivariační analýzy. Výzkumný vzorek tvořilo 161 žáků osmých tříd, pocházejících ze tří gymnázií ve Spolkové republice Německo. Respondenti byli na základě náhodného výběru rozděleni do intervenční a kontrolní skupiny. Výsledky studie ukázaly, že chlapci ve výuce fyziky zažívali pozitivní emoce ve větší míře. Naopak dívky ve srovnání s chlapci zažívaly větší míru úzkosti a znudění. Pozitivní vliv portfolia byl prokázán pouze částečně. Aplikace portfolia napomohla k částečnému snížení rozdílů v emocích, jež ve fyzice prožívají dívky a chlapci. Efekt byl způsoben tím, že pozitivní emoce dívek v intervenční skupině se aplikací portfolia zvýšily ve srovnání s dívkami v kontrolní skupině. Lze tak usuzovat, že portfolio představuje slibný prostředek napomáhající harmonizaci žákovských emocí ve výuce fyziky. Ukázalo se také, důležité proměnné ovlivňující emoce žáků ve fyzice jsou sebepojetí a zájem. V závěru jsou naznačovány limity studie a doporučení pro praxi.