"As a picture it is nice, but as an instructional material it is not." Pupils´ appreciation of visuals in geography textbooks as an educational material.
Název česky | "Je to pěkné jako obrázek, ale jako výukový materiál ne." Žákovské hodnocení nonverbálních prvků v učebnicích zeměpisu jako didaktického prostředku |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2013 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | V souvislosti s rozvojem vizuální kultury a v návaznosti na jev označovaný jako „visual turn“ význam nonverbálních prvků v učebnicích v současnosti neustále narůstá (Heinze, 2010, s. 9). S tím, jak se význam nonverbálních prvků v každodenním životě a také ve vzdělávacích materiálech zvyšuje, jeví se potřeba analyzování jejich účinků na učení žáků jako stále významnější (Anglin, Vaez, & Cunningham, 2004, s. 865). Nonverbální prvky v učebnicích představují klíčové didaktické prostředky, které se za určitých okolností mohou významně uplatňovat při znázorňování vědeckých konceptů a také při jejich přibližování žákům. Mimo to však mohou plnit i další didaktické funkce (Levin, Anglin, & Carney, 1987, s. 53–62). Analyzování nonverbálních prvků a posuzování jejich vlivu na učení žáků proto představuje aktuální výzkumnou problematiku, která je kontinuálně rozvíjena v rámci etablované výzkumné oblasti – Research on Pictures (např. Levie, 1987). |
Související projekty: |