Využití moderních DNA metod ve výzkumu molekulárních příčin hypodoncie

ŠERÝ Omar KREJČÍ Přemysl BONCZEK Ondřej MÍŠEK Ivan

Rok publikování 2013
Časopis / Zdroj Ortodoncie

www http://www.orthodont-cz.cz/modul/casopis_clanek/soubory/Clanek-Ortodoncie-03-2013-04.pdf
Obor Fyziologie
Klíčová slova mutation; polymorphism; gene; PAX9; MSX1; DNA; oligodontia; hypodontia; tooth agenesis
Popis Příčinou ageneze zubů jsou poruchy buněčné diferenciace v průběhu vývoje dentice. Do současné doby byly nalezeny desítky mutací zasahujících do exprese genů, které se podílejí na diferenciaci buněk dentice. Jedná se především o mutace genů pro PAX9, MSX1 a AXIN2. Výzkum vlivu mutací genů podílejících se na vývoji dentice je založený na sekvenování především translatovaných oblastí. Do současnosti jsou používány běžné kapilární sekvenátory I. generace. Jejich použití je limitováno cenově a pracností analýz. Poslední roky přinášejí nové sekvenační metody (II. generace), zlevnění analýz a pokrytí větších analyzovaných úseků DNA. Cílem tohoto článku je shrnutí poznatků o dosavadním způsobu výzkumu vlivu mutací na vývoj dentice.