Uncovering the Organizational Learning Capacity in Schools
Název česky | Rozkrývání kapacity k organizačnímu učení ve školách |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2013 |
Druh | Konferenční abstrakty |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Článek se zaměřuje na několik specifických aspektů organizačního učení ve školách, jmenovitě na kapacitu k organizačnímu učení. Náš pokus odhalit organizační schopnost učení je založen na dvou předpokladech: (1) Pro účely diskuse o organizační schopnost učení je užitečné vyjasnit odpověď na otázku "Na jaké úrovni organizace učení probíhá?" Tato otázka má dva aspekty: jaké jsou úrovně organizačního učení a jaký je potenciál k učení na těchto úrovních organizace. (2) V této souvislosti se zdá být užitečné oddělit procesy organizačního učení od schopnosti učit se, tedy od připravenosti mechanismů tvorby a sdílení znalostí, klimatu a kultury sdílení, a nakonec mechanismy "koordinované systémové změny" v organizaci (Marsick , 1994). Jakkoliv je měření kapacity k organizačnímu učení obtížné, ne-li nemožné, výzkumně lze zodpovědět následující otázku: Jaké úrovně organizace ve škole (inter-individuální úroveň, úroveň skupinová nebo organizační úroveň) dávají prostor organizačnímu učení? Na základě dat shromážděných autory (tým vedený Milanem Polem) v průběhu práce na projektu Procesy organizačního učení a jejich vedení a řízení ve škole, se snažíme odpovědět na výše uvedenou otázku. Zjistili jsme, že různým úrovním organizace je připisována různá kapacita k organizačnímu učení. Tato kapacita se liší také v závislosti na tématech organizačního učení ve škole. Autoři dále interpretují získaná data tak, aby bylo možné vysvětlit tyto jevy komplexně. Výzkumný projekt byl podpořen Grantovou agenturou ČR. |
Související projekty: |