Visuals in Geography Textbooks: Categorization of Types and Assessment of Their Instructional Qualities

Logo poskytovatele

Varování

Publikace nespadá pod Fakultu sportovních studií, ale pod Pedagogickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Název česky Nonverbální prvky v učebnicích zeměpisu: Kategorizace typů a hodnocení jejich vzdělávacích kvalit
Autoři

JANKO Tomáš KNECHT Petr

Rok publikování 2013
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Review of International Geographical Education Online
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
www http://www.rigeo.org/vol3no1/RIGEO-V3-N1-5.pdf
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova content analysis; geography; images; instructional quality; pictures; representations of content; textbooks; visuals
Přiložené soubory
Popis Příspěvek se zaměřuje na problematiku nonverbálních prvků v učebnicích a posuzování jejich edukačního potenciálu. K problematice je přistupováno z pedagogických a kognitivně-psychologických hledisek. Aplikována je teorie učebnic. Obecným cílem prezentovaného výzkumu bylo navržení výzkumného nástroje pro kategorizování nonverbálních prvků v učebnicích a posuzování jejich didaktických kvalit (abstraktnost, souvislost s textem, výstižnost popisku). V příspěvku jsou prezentovány výsledky obsahové analýzy 5 českých učebnic socio-ekonomického zeměpisu, v nichž bylo posuzováno 963 nonverbálních prvků. Výsledky ukázaly, že v analyzovaných učebnicích převládají realistické nonverbální prvky. Přičemž dominantní jsou fotografie. Posuzování souvislosti nonverbálních prvků a výkladového textu naznačilo, že nonverbální prvky související s obsahem textu jsou zastoupeny ve srovnatelné míře jako nonverbální prvky obsah textu rozvíjející. Pokud jde o výstižnost popisku nonverbálních prvků, nejčastěji zastoupenými typy jsou identifikující a rozšiřující popisek. Výzkumné šetření rovněž naznačilo, že doporučení pedagogického a kognitivně-psychologického výzkumu nejsou při koncipování nonverbálních prvků vždy v odpovídající míře reflektovány. Otevírají se tak další otázky aplikovaný výzkum v této oblasti, ale také pro vydavatele učebnic.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info