Nové možnosti detekce a identifikace klinicky významných mikromycet

RŮŽIČKA Filip HORKÁ Marie SAMEK Ota

Rok publikování 2012
Časopis / Zdroj Postgraduální medicína

Obor Mikrobiologie, virologie
Klíčová slova fungi; yeast; capillary electrophoresis; isoelectric focusing; Raman spectroscopy
Přiložené soubory
Popis V posledních desetiletích došlo k zavedení řady nových diagnostických metod do lékařské mykologie. Jde především o metody molekulárně-biologické a o hmotnostní spektrometrii. Bohužel i tyto postupy mají řadu omezení. Mimo jiné mezi ně patří vysoká cena za přístrojové vybavení, případně finančně náročná a pracná příprava vzorků. Nevýhodou je i jejich destruktivní charakter, kdy studované mikroorganismy nepřežívají měření a nelze je tedy dále analyzovat. To je důvodem hledání nových metod a postupů, které by stávající metody vhodně doplnily, případně nahradily. Existuje celá řada metodik a postupů, které mají potenciál pro využití v oblasti lékařské mikrobiologie. Stále častěji se objevují výzkumné práce týkající se jednak možného využití analyticko- -chemických metod označovaných jako kapilární elektroforéza, jednak také metod spektrometrických, konkrétně Ramanovy spektrometrie. Mezi jejich hlavní výhody pak patří zejména krátká doba analýzy, nedestruktivnost a také možnost jejich snadné automatizace či převedení do formy mikročipu.