"Machři" a "diletanti". Základní jednotky filmové praxe v době reorganizací a politických zvratů 1945 až 1962
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2012 |
Druh | Kapitola v knize |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Téma základních jednotek tvůrčí praxe v hraném filmu a jejich proměn v prvních sedmnácti letech zestátněné kinematografie skrývá tři dílčí aspekty: organizačně-dramaturgické řízení výroby, realizační týmy a nejnižší úroveň politické kontroly či reprezentace. Tato kapitola se zaměřuje pouze na první z nich, jenž zde zároveň poslouží k analýze vztahů mezi filmovou praxí a "shora" zaváděnými organizačními změnami. Výrobní skupiny (1945–1948), tvůrčí kolektivy (1948–1951) a tvůrčí skupiny (1954–1970) totiž fungovaly jako rozhraní mezi podnikovým, politickým a státním vedením kinematografie na jedné straně a každodenní filmovou praxí na straně druhé. Zároveň plnily funkci prostředníka mezi obecnými kulturními či politickými trendy ve společnosti a filmovou výrobou. Tato kapitola, inspirovaná pojmem "produkční kultury" Johna T. Caldwella (2008), si klade otázku, jak se nový systém centrálního řízení a politické kontroly odrazil v tradiční dělbě a postupech práce, v hierarchii, hodnotách a normách filmařské komunity a hlavně ve způsobech, kterými vnímala a interpretovala sebe samu. Nebude si podrobně všímat ani ústředních řídících, dramaturgických a schvalovacích orgánů, ani výrobních štábů a postupů, ale spíše toho, co bylo mezi nimi a co je propojovalo. |
Související projekty: |