"Machři" a "diletanti". Základní jednotky filmové praxe v době reorganizací a politických zvratů 1945 až 1962

Logo poskytovatele
Logo poskytovatele

Varování

Publikace nespadá pod Fakultu sportovních studií, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

SZCZEPANIK Petr

Rok publikování 2012
Druh Kapitola v knize
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Téma základních jednotek tvůrčí praxe v hraném filmu a jejich proměn v prvních sedmnácti letech zestátněné kinematografie skrývá tři dílčí aspekty: organizačně-dramaturgické řízení výroby, realizační týmy a nejnižší úroveň politické kontroly či reprezentace. Tato kapitola se zaměřuje pouze na první z nich, jenž zde zároveň poslouží k analýze vztahů mezi filmovou praxí a "shora" zaváděnými organizačními změnami. Výrobní skupiny (1945–1948), tvůrčí kolektivy (1948–1951) a tvůrčí skupiny (1954–1970) totiž fungovaly jako rozhraní mezi podnikovým, politickým a státním vedením kinematografie na jedné straně a každodenní filmovou praxí na straně druhé. Zároveň plnily funkci prostředníka mezi obecnými kulturními či politickými trendy ve společnosti a filmovou výrobou. Tato kapitola, inspirovaná pojmem "produkční kultury" Johna T. Caldwella (2008), si klade otázku, jak se nový systém centrálního řízení a politické kontroly odrazil v tradiční dělbě a postupech práce, v hierarchii, hodnotách a normách filmařské komunity a hlavně ve způsobech, kterými vnímala a interpretovala sebe samu. Nebude si podrobně všímat ani ústředních řídících, dramaturgických a schvalovacích orgánů, ani výrobních štábů a postupů, ale spíše toho, co bylo mezi nimi a co je propojovalo.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info