Intervence jako restrikce nebo jako posilování?

Varování

Publikace nespadá pod Fakultu sportovních studií, ale pod Pedagogickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

ČERVENKA Karel VOJTOVÁ Věra

Rok publikování 2012
Druh Kapitola v knize
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Přiložené soubory
Popis Informovaná intervence staví na znalosti individuálních odlišností dítěte/žáka a směřuje k naplnění jeho individuálních edukačních potřeb. Je charakteristická intervenčním konceptem 3P (posilování, podpora, provázení). V textu jej představujeme na příkladech z výzkumů a stavíme jej do kontrastu intervenčního konceptu 3R (represe, restrikce, resocializace), který se též v aktuálních speciálněpedagogických intervenčních strategií uplatňuje, ovšem je primárně zaměřen na potřeby a zájmy okolí dítěte, resp. společnosti. V textu tematizujeme hledisko příjemců intervence (dětí či žáků), přičemž zdůrazňujeme roli, kterou tito jedinci a jejich pohled na intervenci samotnou v rámci intervenčního procesu hrají. Ve světle obou intervenčních konceptů (3P a 3R) jsou na příkladech z našich výzkumů představeny tři typické reakce okolí na tzv. problémové chování tak z pohledu samotných aktérů tohoto chování – diskreditující, zasvěcená (podpůrná) a odměňující reakce.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info