O mezigeneračním učení v rodině
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2012 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Ve výzkumu, jenž je základem pro konferenční prezentaci a jehož finálním výstupem je monografie (Rabušicová, Kamanová, Pevná: O mezigeneračním učení, 2011), jsme se soustředily především na zkoumání mezigeneračního učení v kontextu české rodiny a v kontextu kurzů neformálního vzdělávání, přičemž akcent byl položen do rodiny. Dospěly jsme k řadě, jak se domníváme, zajímavých výsledků. Mimo jiné jsme identifikovaly různé modely mezigeneračního učení v rodinách, identifikovaly jsme podmínky, za nichž k němu dochází, jako je specifická atmosféra v rodině, sdílení a komunikace, které spolu vytvářejí tzv. kulturu učící se rodiny. Identifikovaly jsme také tzv. rodinné edukátory v kategoriích rádce, expert, konzultant a vzor, kteří se od sebe liší způsobem učení i způsobem, jakým je jejich učení přijímáno ostatními členy rodiny. Zjistily jsme také, že k mezigeneračnímu učení dochází nejen v očekávaném směru od starších k mladším, ale také obráceně a že konkrétní obsahy mezigeneračního učení ve smyslu sociálního, dovednostního a verbálně kognitivního učení se generačně liší. |
Související projekty: |