PRVNÍ POMOC V HODINÁCH TV

Záchrana tonoucího bez pomůcek

Záchrana tonoucího ve vodě – americký způsob narovnání, tažení

 

Postup:

  • Vyučující hlasitým voláním upozorní na tonoucího, dá zřetelný signál pro ostatní k okamžitému opuštění bazénu. Žáci se shromáždí na jednom místě.
  • Do vody vstupuje buď tzv. skokem do neznámé vody, nebo jiným bezpečným způsobem, ale vždy tak, aby měl neustále vizuální kontakt s tonoucím.
  • K tonoucímu plave vyučující s hlavou nad vodou.
  • Ve vzdálenosti 2 až 3 m před tonoucím se vyučující zastaví a dostává se do polohy na boku, spodní nohu pokrčí pod tělo a horní má nataženou směrem k tonoucímu.
  • Při kontaktu s tonoucím může nastat situace, že se tonoucí snaží chytit vyučujícího a přes něj se dostat nad hladinu (vyučující se stává pevným bodem pro tonoucího). V tomto případě můžeme nataženou nohou útok tonoucího odrazit.
  • Vyučující uchopí tonoucího podhmatem za zápěstí (pravou za pravou nebo levou za levou ruku).
  • Přetočením paže obloukem otáčí tonoucího na znak a současně začíná plavat na boku, tonoucí se dostává do splývavé polohy, následuje tažení tonoucího ke břehu.
  • Vytažení tonoucího z bazénu, uvolnění dýchacích cest, kontrola dechu, volání ZZS (modifikováno dle Miler, T., 2007).

 

Tato technika je poměrně jednoduchá a také bezpečná pro vyučující, protože dochází k minimálnímu kontaktu s tonoucím.

 

 

Vytažení tonoucího z hloubky a tažení oběma rukama za lokty

 


POZNÁMKA

Pozor na bazény s posuvným nebo odstupňovaným dnem! Neplavec nebo špatný plavec, který náhle ztratí dno pod nohama, může bez povšimnutí zmizet pod hladinou.

 

Postup:

  • Vyučující hlasitým voláním upozorní na tonoucího, dá zřetelný signál pro ostatní k okamžitému opuštění bazénu.
  • Vstupuje do vody buď tzv. skokem do neznámé vody, nebo jiným bezpečným způsobem.
  • Vyučující plave k místu, kde se pravděpodobně nachází tonoucí, – vyhledávání pod vodou.
  • V místě, kde se pod hladinou nachází postižený tonoucí, provede svislé zanoření po hlavě, a to tak, že předkloní trup do polohy střemhlav. Paže jsou ve vzpažení a provádí jimi záběry jako při způsobu prsa, což napomáhá při zanoření.
  • Tonoucího, který se nachází na dně bazénu, uchopí vyučující oběma rukama za lokty, palce dá proti prstům.
  • S takto uchopeným tonoucím plave vyučující vzhůru na hladinu, přitom si pomáhá prsovými záběry oběma nohama.
  • Tonoucího, kterého jsme tímto způsobem dostali na hladinu, táhneme ke břehu tažením oběma rukama za lokty.
  • Vytažení tonoucího z bazénu, uvolnění dýchacích cest, kontrola dechu, volání ZZS (modifikováno dle Miler, T., 2007).

 

Na hřišti i na vodě být s dětmi vždy v pohodě |
Fakulta sportovních studií |
Masarykova univerzita |
Logo Fakulty sportovních studií
| Copyright © 2011, Fakulta sportovních studií
| Počítadlo návštěv: 82161 návštěvníků od 27. 11. 2011 (z toho 964 z FSpS).
| © Code: Jiří Krejčí, Petr Zaoral; Design: V.Kotarová, M.Blažová
Creative Commons License PRVNÍ POMOC V HODINÁCH TV by PaedDr. Miloš Lukášek, Ph.D., Mgr. Alžběta Tobiášová, Mgr. Marcela Keberlová, Daniel Bartošek, Pavel Tobiáš, DiS., Mgr. Zdeňka Kubíková, Ph.D. is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Based on a work at http://www.fsps.muni.cz/sdetmivpohode/kurzy/tv/.
Investice do vzdělávání