Inovace předmětu Technické prostředky v sebeobraně
Tento předmět byl v letech 2010 – 2013 na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity inovován v rámci projektu Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Název projektu: Inovace bakalářského studijního oboru Speciální edukace bezpečnostních složek a navazujícího magisterského studijního oboru Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek
Číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/15.0206
Doba realizace projektu: 1. 10. 2010 – 30. 9. 2013
Hlavním cílem projektu bylo inovovat na základě aktuálních požadavků praxe bakalářský studijní obor Speciální edukace bezpečnostních složek (SEBS) a navazující magisterský studijní obor Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek (ASEBS) vyučované na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity (FSpS MU).
Projekt měl stanoveny tyto dílčí cíle:
- inovovat 18 stěžejních odborných předmětů (8 předmětů oboru SEBS, 10 předmětů oboru ASEBS),
- vytvořit 4 nové předměty oboru ASEBS,
- zapojit odborníky z praxe do inovace a vytváření předmětů a přípravy učebních opor i kurikula výuky,
- vytvořit 22 e-learningových učebních opor umožňujících studentům samostatné studium a především posílit kombinované studium v distanční části,
- zajistit odborné vzdělávání učitelů formálně zakončené certifikáty, nabytí zkušeností ve špičkových zahraničních institucích
- propracovat a posílit význam praxí studentů se zaměřením na získání praktických dovedností u potenciálního zaměstnavatele,
- rozšířit nabídku o prezenční formu studia oboru SEBS,
- zvýšit poměr studentů a studentek na 10% žen z celkového počtu studujících
- pilotně ověřit výuku inovovaných oborů a zpětně je optimalizovat,
- zvýšit informovanost o studijních oborech, zvýšit zájem potenciálních zájemců o studium.
Do projektu byla zapojena partnerská organizace – Bezpečnostně právní akademie Brno, s.r.o. střední škola, která je partnerskou školou Masarykovy univerzity. Partnerská organizace poskytne v rámci projektu své prostory a pedagogické pracovníky pro odborné a pedagogické praxe studentů oboru ASEBS.
Změny v sylabu předmětu Technické prostředky v sebeobraně
Inovace předmětu se promítly do změn sylabu předmětu a do samotného obsahu této učební opory. V následujícím textu přinášíme porovnání původního sylabu se sylabem inovovaného předmětu.
Původní sylabus
Sylabus inovovaný v rámci projektu, podaný k reakreditaci oboru v roku 2012
D – Charakteristika studijního předmětu |
||||||
Název studijního předmětu |
Technické prostředky v sebeobraně |
|||||
Typ předmětu |
povinný |
doporučený ročník / semestr |
2.sem |
|||
Rozsah studijního předmětu |
1/2 |
hod. za týden |
kreditů |
4 |
||
Jiný způsob vyjádření rozsahu |
||||||
Způsob zakončení |
Zk |
Forma výuky |
př/sem |
|||
Další požadavky na studenta |
||||||
Cíle předmětu: Po ukončení předmětu student - Dokáže definovat a rozdělit zbraně podle Trestního zákona - Dokáže definovat technické prostředky podle Trestního zákona - Zná zásady obrany proti krátké holi, noži, ohrožování střelnou zbraní - Aplikuje teoretické znalosti, dokáže je uplatnit v ukázce použití donucovacích prostředků - Předvede základní použití donucovacích prostředků podle osnov předmětu |
||||||
Vyučující |
||||||
Mgr. Andrej Poláček, PhD., doc. PhDr. Bc. Zdenko Reguli, Ph.D. |
||||||
Stručná anotace předmětu |
||||||
Osnova: 1. Technické prostředky v sebeobraně – definice 2. Právní aspekty použití technických prostředků 3. Zbraně z hlediska práva a. zbraně zakázané b. zbraně podléhající povolení c. zbraně podléhající ohlášení d. ostatní zbraně 4. Zbraně z hlediska dostupnosti v obraně a. Konvenční zbraně b. Náhodné zbraně 5. Nošení zbraní a technických prostředků a. Skryté a zákeřné zbraně 6. Technické prostředky s použitím teleskopického obušku |
||||||
Informace ke kombinované nebo distanční formě |
||||||
Rozsah konzultací (soustředění) |
hodin za týden |
|||||
Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly |
||||||
Samostudium : V každé oblasti bude odpřednášena nejobtížnější část učiva a zadány úkoly pro samostudium. Kontrola úkolů bude zahrnuta v závěrečném zkoušení
Výukové metody: Výklad, cvičení, drilování, seminární práce. Metody hodnocení: Ústní zkouška, hodnocení prezentace seminární práce, slovní hodnocení praktického provedení technických prostředků. |
||||||
Studijní literatura a studijní pomůcky |
||||||
|
||||||
Stěžejní změny
Změny v předmětu nastaly ve dvou rovinách. V rovině formální a v rovině obsahové.
Formální změna souvisela se úspěšnou snahou Masarykovy univerzity získat ECTS Label za správnou implementaci kreditového systému ve všech bakalářských i magisterských studijních programech. V inovovaných sylabech jsou definovány:
- Učební cíle prostřednictvím jejich taxonomie v kognitivní, afektivní a psychomotorické doméně
- Výukové metody
- Metody hodnocení
Obsahová změna je výsledkem intenzivního studia a implementace nejnovějších poznatků z teorie i praxe. Dotýká se:
- Rozsahu vyučovaných dovedností
- Teoretického základu
- Didaktických dovedností
- Využívání příkladů z praxe a provázaností teorie a praxe
- Využívání aktuální literatury a informačních zdrojů