Inovace předmětu Sociální psychologie a komunikace pro bezpečnostní složky
Tento předmět byl v letech 2010 – 2013 na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Název projektu: Inovace bakalářského studijního oboru Speciální edukace bezpečnostních složek a navazujícího magisterského studijního oboru Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek
Číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/15.0206
Doba realizace projektu: 1. 10. 2010 – 30. 9. 2013
Hlavním cílem projektu bylo inovovat na základě aktuálních požadavků praxe bakalářský studijní obor Speciální edukace bezpečnostních složek (SEBS) a navazující magisterský studijní obor Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek (ASEBS) vyučované na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity (FSpS MU).
Projekt měl stanoveny tyto dílčí cíle:
- inovovat 18 stěžejních odborných předmětů (8 předmětů oboru SEBS, 10 předmětů oboru ASEBS),
- vytvořit 4 nové předměty oboru ASEBS,
- zapojit odborníky z praxe do inovace a vytváření předmětů a přípravy učebních opor i kurikula výuky,
- vytvořit 22 e-learningových učebních opor umožňujících studentům samostatné studium a především posílit kombinované studium v distanční části,
- zajistit odborné vzdělávání učitelů formálně zakončené certifikáty, nabytí zkušeností ve špičkových zahraničních institucích
- propracovat a posílit význam praxí studentů se zaměřením na získání praktických dovedností u potenciálního zaměstnavatele,
- rozšířit nabídku o prezenční formu studia oboru SEBS,
- zvýšit poměr studentů a studentek na 10% žen z celkového počtu studujících
- pilotně ověřit výuku inovovaných oborů a zpětně je optimalizovat,
- zvýšit informovanost o studijních oborech, zvýšit zájem potenciálních zájemců o studium.
Do projektu byla zapojena partnerská organizace – Bezpečnostně právní akademie Brno, s.r.o. střední škola, která je partnerskou školou Masarykovy univerzity. Partnerská organizace poskytne v rámci projektu své prostory a pedagogické pracovníky pro odborné a pedagogické praxe studentů oboru ASEBS.
Sylabu předmětu Sociální psychologie a komunikace pro bezpečnostní složky
Předmět Sociální psychologie a komunikace pro bezpečnostní složky navázal na předmět Komunikace, který měl ale jiné zaměření, cíle i obsah. Níže uvádíme tabulku sylabů předmětu Komunikace.
E – Charakteristika studijního předmětu |
||||||
Název studijního předmětu |
Komunikace |
|||||
Typ předmětu |
povinný |
dopor. ročník / semestr |
1 |
|||
Rozsah studijního předmětu |
0/1 |
hod. za týden |
kreditů |
2 |
||
Jiný způsob vyjádření rozsahu |
||||||
Způsob zakončení |
kolokvium |
Forma výuky |
seminář |
|||
Další požadavky na studenta |
||||||
Vyučující |
Mgr. Jiří Mudrák |
|||||
Stručná anotace předmětu |
||||||
Anotace : Znalosti a nácvik efektivní komunikace a interakce zaměřené na situace bezpečnostních složek Osnova : 1. Komunikační proces Teoretická část: kódování, dekódování, původce a příjemce sdělení, komunikační šum Praktická část: modelová situace, technika předefinování, redukce komunikač. šumu 2. Pozorování a vnímání Teoretická část: záměrné pozorování chování a projevů druhých lidí, téma projekce, základní chyby pozorovatele (haló efekt, atribuce, centrální chyba, vnímání stereotypu, aj.) Praktická část: modelová situace – popis neznámého člověka, techniky projekce 3. Neverbální komunikace – práce s tělem (aplikace na situace bezpečnostních složek) Teoretická část: gestíka, mimika, proxemika, posturika, paralingvistika, emoční výraz Praktická část: modelové situace – hraní rolí, psychogymnastika, techniky zrcadlení 4. Verbální komunikace (aplikace na situace bezpečnostních složek) Teoretická část: řízený rozhovor, základy systemického rozhovoru, transakční analýza Praktická část: hraní rolí – modelová situace, videotréning interakcí, technika konstruktivní hádky, komunikační hry a scénáře dle E.Berneho – transakční analýza 5. Komunikace – speciální část (propojení verbální a neverbální komunikace) Praktická část: nácvik aktivního naslouchání, techniky ukotvení klienta, nácvik projevů empatie a podpory, nácvik persuaze, projevy autority a moci 6. Komunikace – speciální část – aplikace poznatků na komunikaci s obtížným klientem Teoretická část: zásady chování a rozhovoru s jedincem: agresivním, intoxikovaným, apatickým, dítětem a mladistvým, týraným a zneužívaným, jinak problematickým Praktická část: nácvik rozhovoru (využití techniky psychodramatu a videotréningu interakcí) 7. Komunikace ve skupině, se skupinou Teoretická část: týmová spolupráce, role ve skupině, komunikace se skupinou a davem Praktická část: týmový úkol a následná reflexe, nácvik sebeprezentace před skupinou |
||||||
Informace ke kombinované nebo distanční formě |
||||||
Rozsah konzultací (soustředění) |
hodin za týden |
|||||
Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly |
||||||
Studijní literatura a studijní pomůcky |
||||||
o Výrost, J. – Slaměník, I.: Sociální psychologie. Praha: ISV. 1997 o Mikuláštík, M.: Interpersonální komunikace. Vyd. 1. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2001 o Lewis, T.: Tajná řeč těla. Praha, 1998 o Le Bon, Gustav.: Psychologie davu. Praha: Kra, 1997. o Mikšík, Oldřich.: Psychologie hromadného chování. Praha: Univerzita Karlova 1980. o Nakonečný, Milan.: Sociální psychologie. 1. vyd. Praha: Academia, 1999. o Výrost, J.; Slaměník, I.: Aplikovaná sociální psychologie II.Grada, Praha 2001 o Komárková, R. a kol.: Aplikovaná sociální psychologie III. Grada, Praha 2001 o Kohout, j.: Rétorika. Umění mluvit a jednat s lidmi. Management Press, Praha 2000 o Pease, A.: Řeč těla. Praha: Portál 2001 o Hort, B. – Siegrist, M.: Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál 2001 |
||||||
Inovace předmětu se promítly do vytvořeného sylabu předmětu a do samotného obsahu této učební opory. V následujícím textu přinášíme přehled sylabu, podaného k reakreditaci oboru v roku 2012.
D – Charakteristika studijního předmětu |
||||||
Název studijního předmětu |
Sociální psychologie a komunikace pro bezpečnostní složky |
|||||
Typ předmětu |
povinný |
doporučený ročník / semestr |
2.sem |
|||
Rozsah studijního předmětu |
1/1 |
hod. za týden |
kreditů |
3 |
||
Jiný způsob vyjádření rozsahu |
||||||
Způsob zakončení |
Zk |
Forma výuky |
př/sem |
|||
Další požadavky na studenta |
||||||
Cíle předmětu: Cílem tohoto předmětu je seznámit studenty se současnými přístupy a tématy sociální psychologie a především aplikace těchto přístupů na problematiku práce bezpečnostních složek a na konkrétní zkušenost studentů. Těžištěm kurzu bude především diskuse a praktická cvičení. Po absolvování kurzu by měli být studenti - schopni analyzovat sociální situace, kterých se účastní - reflektovat svou roli v jejich utváření. |
||||||
Vyučující |
||||||
doc. PhDr. Bc. Zdenko Reguli, Ph.D., Mgr. Lukáš Lazecký, |
||||||
Stručná anotace předmětu |
||||||
Osnova: Sociální psychologie. Vliv skupiny na jedince - kultura, normy, role. Vztah jedince k druhým lidem – postoje, stereotypy, předsudky. Sociální skupiny. Sociální vliv ve skupinách – konformita, inovace, rozhodování ve skupině, vliv autority. Skupinový výkon. Meziskupinové vztahy. Prosociální chování. Agresivní chování. Kooperace a kompetice. Konflikt a jeho řešení. Komunikace. Policejní psychologie. |
||||||
Informace ke kombinované nebo distanční formě |
||||||
Rozsah konzultací (soustředění) |
hodin za týden |
|||||
Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly |
||||||
Samostudium: studium doporučené literatury Kontrola úkolů je zahrnuta v závěrečném zkoušení.
Výukové metody: Přednášky, skupinová cvičení, skupinový projekt. Metody hodnocení: Individuální nebo skupinový projekt. |
||||||
Studijní literatura a studijní pomůcky |
||||||
|
||||||
Stěžejní změny
Změny v předmětu oproti jiným obdobným předmětům nastaly ve dvou rovinách. V rovině formální a v rovině obsahové.
Formální změna souvisela se úspěšnou snahou Masarykovy univerzity získat ECTS Label za správnou implementaci kreditového systému ve všech bakalářských i magisterských studijních programech. V inovovaných sylabech jsou definovány:
- Učební cíle prostřednictvím jejich taxonomie v kognitivní, afektivní a psychomotorické doméně
- Výukové metody
- Metody hodnocení
Obsahová změna je výsledkem intenzivního studia a implementace nejnovějších poznatků z teorie i praxe. Dotýká se:
- Rozsahu vyučovaných dovedností
- Teoretického základu
- Didaktických dovedností
- Využívání příkladů z praxe a provázaností teorie a praxe
- Využívání aktuální literatury a informačních zdrojů