Inovace předmětu Fyziologie ASEBS
Tento předmět byl v letech 2010 – 2013 na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Název projektu: Inovace bakalářského studijního oboru Speciální edukace bezpečnostních složek a navazujícího magisterského studijního oboru Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek
Číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/15.0206
Doba realizace projektu: 1. 10. 2010 – 30. 9. 2013
Hlavním cílem projektu bylo inovovat na základě aktuálních požadavků praxe bakalářský studijní obor Speciální edukace bezpečnostních složek (SEBS) a navazující magisterský studijní obor Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek (ASEBS) vyučované na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity (FSpS MU).
Projekt měl stanoveny tyto dílčí cíle:
- inovovat 18 stěžejních odborných předmětů (8 předmětů oboru SEBS, 10 předmětů oboru ASEBS),
- vytvořit 4 nové předměty oboru ASEBS,
- zapojit odborníky z praxe do inovace a vytváření předmětů a přípravy učebních opor i kurikula výuky,
- vytvořit 22 e-learningových učebních opor umožňujících studentům samostatné studium a především posílit kombinované studium v distanční části,
- zajistit odborné vzdělávání učitelů formálně zakončené certifikáty, nabytí zkušeností ve špičkových zahraničních institucích
- propracovat a posílit význam praxí studentů se zaměřením na získání praktických dovedností u potenciálního zaměstnavatele,
- rozšířit nabídku o prezenční formu studia oboru SEBS,
- zvýšit poměr studentů a studentek na 10% žen z celkového počtu studujících
- pilotně ověřit výuku inovovaných oborů a zpětně je optimalizovat,
- zvýšit informovanost o studijních oborech, zvýšit zájem potenciálních zájemců o studium.
Do projektu byla zapojena partnerská organizace – Bezpečnostně právní akademie Brno, s.r.o. střední škola, která je partnerskou školou Masarykovy univerzity. Partnerská organizace poskytne v rámci projektu své prostory a pedagogické pracovníky pro odborné a pedagogické praxe studentů oboru ASEBS.
Sylabu předmětu Fyziologie ASEBS
Inovace předmětu se promítly do vytvořeného sylabu předmětu a do samotného obsahu této učební opory. V následujícím textu přinášíme přehled sylabu, podaného k reakreditaci oboru v roku 2012.
D – Charakteristika studijního předmětu |
||||||
Název studijního předmětu |
Fyziologie ASEBS |
|||||
Typ předmětu |
povinný |
doporučený ročník / semestr |
3.sem |
|||
Rozsah studijního předmětu |
1/1 |
hod. za týden |
kreditů |
3 |
||
Jiný způsob vyjádření rozsahu |
||||||
Způsob zakončení |
zk |
Forma výuky |
př/sem |
|||
Další požadavky na studenta |
||||||
Cílem předmětu je navázat na předmět Fyziologie v bakalářském studiu, rozšířit poznatky studentů o fyziologických reakcích a adaptací organismu na stresové situace a fyziologii úpolových sportů. Předmět je zaměřen především na druh zátěže, které mohou být vystavení během svého výkonu příslušníci bezpečnostních složek. Teoretický základ o fyziologii úpolových disciplín studentům umožní samostatně uvažovat nad vhodným výběrem tělesných cvičení pro rozvoj kondice pro příslušníky bezpečnostních složek a tím zvýšit efektivitu jejich tělesné přípravy. Studenti se seznámí s fyziologií jednotlivých úpolových disciplín, které jsou využívány v přípravě příslušníků bezpečnostních složek. Během praktické výuky se studenti seznámí s vhodnými laboratorními a terénními zátěžovými testy určenými pro skupinu bezpečnostních složek. |
||||||
Vyučující |
||||||
prof. MUDr. Jindřich Vomela, CSc. LL.M., Mgr. Martina Bernaciková, Ph.D. |
||||||
Stručná anotace předmětu |
||||||
Osnova přednášek: Fyziologie a patofyziologie člověka v extrémních podmínkách: - termoregulace (reakce a adaptace organismu na teplo a chlad) - pobyt ve vysokohorském prostředí (reakce a adaptace organismu) - potápění (reakce a adaptace organismu na vysoký tlak) - gravitační přetížení (reakce a adaptace organismu) - hladovění, dehydratace, stres Úvod do soudního lékařství (utopení, udušení) Testování v laboratoři a terénu (teorie) Osnova seminářů: Limitující faktory úpolových disciplín Fyziologie úpolových disciplín: aikidó, box, judo, karate, šerm, zápas Fyziologie technických činností: horolezectví, potápění, střelba Testování v laboratoři a terénu (praxe) |
||||||
Informace ke kombinované nebo distanční formě |
||||||
Rozsah konzultací (soustředění) |
hodin za týden |
|||||
Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly |
||||||
Samostudium : V každé oblasti bude odpřednášena nejobtížnější část učiva a zadány úkoly pro samostudium. Kontrola bude zahrnuta v závěrečném zkoušení.
Výukové metody: Teoretická příprava formou přednášek a semináře. Metody hodnocení: Semináře jsou povinné. Studenti vypracují seminární práci na dané téma. Předmět je zakončen písemnou zkouškou. |
||||||
Studijní literatura a studijní pomůcky |
||||||
|
||||||
Stěžejní změny
Změny v předmětu oproti jiným obdobným předmětům nastaly ve dvou rovinách. V rovině formální a v rovině obsahové.
Formální změna souvisela se úspěšnou snahou Masarykovy univerzity získat ECTS Label za správnou implementaci kreditového systému ve všech bakalářských i magisterských studijních programech. V inovovaných sylabech jsou definovány:
- Učební cíle prostřednictvím jejich taxonomie v kognitivní, afektivní a psychomotorické doméně
- Výukové metody
- Metody hodnocení
Obsahová změna je výsledkem intenzivního studia a implementace nejnovějších poznatků z teorie i praxe. Dotýká se:
- Rozsahu vyučovaných dovedností
- Teoretického základu
- Didaktických dovedností
- Využívání příkladů z praxe a provázaností teorie a praxe
- Využívání aktuální literatury a informačních zdrojů