Když je více méně: Význam lidské chyby při interakci s 3D virtuálním geografickým prostředím

Warning

This publication doesn't include Faculty of Sports Studies. It includes Faculty of Arts. Official publication website can be found on muni.cz.
Title in English When More is actually Less: The significance of the human error in interaction with VGE
Authors

JUŘÍK Vojtěch

Year of publication 2016
Type Appeared in Conference without Proceedings
MU Faculty or unit

Faculty of Arts

Citation
Description Vizualizace v oblasti interakce člověk-počítač vstoupily do éry 3D. Virtuální reprezentace prostorových dat jsou stále častěji využívány v aplikovaných oblastech od vojenství, navigace, přes krizové řízení až po leteckou kontrolu (A TC). Přidaná hodnota trojdimenzionálních reprezentací spočívá v objektivně větším množství vizuálních nápovědí, které při práci s nimi může člověk využít. Na druhé straně, z psychologické perspektivy vyvstává otázka, do jaké míry daný typ vizualizace mění povahu vnímaného, a to nejen na percepční, ale také na interakční úrovni. Naše předchozí studie ukazují, že navzdory informační ekvivalenci prezentovaného obsahu, forma 3D vizualizace ovlivňuje výkon participantů. Jako zásadní vnímáme zjištění, že imerzivní reálná 3D vizualizace, navzdory většímu množství vizuálních nápovědí a realističnosti, může u člověka zvýšit tendenci opomínat významné aspekty prezentované expozice, což v důsledku vede k nezvládnutí zadaného úkolu. V oblasti interakce člověk- počítač, kde může relativně malá chyba stát lidské životy, je např. zvýšení rychlosti procesu vyhodnocení dat za cenu nepředpokládané chyby zásadní otázka. Primárně by se ve vývoji uživatelských rozhraní nemělo jednat o snížení chybovosti, ale o vyloučení jakékoli tendence k chybování. Pro tento účel je nezbytné podrobně analyzovat okolnosti systému stejně jako proces, jakým operátor do interakce se systémem vstupuje. V závislosti na výsledcích našeho dosavadního výzkumu navrhujeme uživatelské rozhraní, které zajišťuje otevřené možnosti interakce člověk-počítač a zároveň umožňuje jejich efektivní měření. Za použití moderních technologií (Eye-tracking systém, Motion Capture systém, širokoúhlá zpětná 3D projekce) je možné analyzovat strategie řešení problému v různých typech 3D virtuálních rozhraní.
Related projects:

You are running an old browser version. We recommend updating your browser to its latest version.

More info