Systematická reviews a metaanalýzy ve výzkumu: úspěšný příběh ze semináře
V roce 2022 jsem během svého postdoktorandského pobytu zahájila výzkumný projekt zaměřený na zpřístupnění akademických příspěvků výzkumným pracovníkům a koučům. Začalo to přehledem literatury na téma „domácí trénink u sportovců během COVID-19“, který položil základy pro budoucí projekty. Společně s Mgr. Martou Gimunovou, Ph.D. jsme zkoumaly vnímání menstruačního cyklu sportovci prostřednictvím systematického přehledu, který poukázal na mezery v chápání sportovní komunity. Dr. Gimunová navrhla, abychom se o poznatky o systematickém přehledu podělili s kolegy.
Tento návrh vedl k vytvoření workshopu, který jsme pečlivě navrhli tak, aby nás naučil postupovat krok za krokem při provádění a psaní systematických reviews. Workshop byl rozdělen do dvou ucelených sekcí: první se zaměřila na pochopení principů a metodologie systematických reviews, zatímco druhá sekce provedla účastníky praktickými činnostmi při psaní a strukturování jejich přehledů. Naším cílem bylo vytvořit materiál, který by mohli využít jak studenti, tak zkušení výzkumní pracovníci.
Odezva byla pozitivní. Do workshopu se zapojili členové fakulty a doktorandi z naší instituce a v průběhu dvou let se tento workshop stal zásadním a jeho výsledkem byly vysoce kvalitní články publikované v časopisech Q1 a Q2. Mnohé z těchto článků získaly v krátké době více než 10 citací, což svědčí o relevanci a aktuálnosti zkoumaných témat. Za zmínku stojí, že jeden z přehledů byl proveden ve spolupráci s brazilskými výzkumníky, což dále rozšířilo naši akademickou síť a zvýšilo kvalitu naší práce.
Přínos systematických reviews pro výzkumné pracovníky na všech úrovních
Systematické přehledy a metaanalýzy jsou mocnými nástroji výzkumu. Článek s přehledem literatury nabízí studentům strukturovaný způsob, jak porozumět svému tématu a zároveň získat zkušenosti s kritickým a vědeckým psaním. Systematické review je pro studenty skvělým způsobem, jak být uveden jako první autor v časopisech s vysokým impaktem, což zajistí solidní start v akademické kariéře.
Pro starší výzkumné pracovníky jsou výhody stejně přesvědčivé. Systematická reviews pomáhají zviditelnit a zvýšit dopad výzkumného portfolia. Syntézou existujících studií mohou starší výzkumní pracovníci přispět k rozvoji znalostí ve svém oboru, což často vede k vyššímu počtu citací a zvýšení h-indexu. To je zvláště cenné při žádostech o výzkumné granty, protože silný citační profil je klíčovým faktorem, který berou v úvahu financující orgány.
Dopad semináře: Spolupráce a zapojení akademické obce
Úspěch našeho semináře spočíval v publikovaných článcích a v podpoře spolupráce a společného učení. Zapojení doktorandů a začínajících výzkumných pracovníků vytvořilo pozitivní prostředí, v němž docházelo k volné výměně nápadů. Účastníci se naučili vytvářet výzkumné otázky, definovat kritéria pro zařazení a vyloučení, provádět rešerše literatury a syntetizovat zjištění do komplexních přehledů.
Tento přístup založený na spolupráci pomohl zlepšit kulturu výzkumu na naší fakultě. Tí, že jsme systematická reviews udělali přístupnější, jsme povzbudili naše kolegy k prozkoumání nových možností výzkumu a k vytvoření práce, která bude mít ohlas v širší vědecké komunitě. Workshop ukázal, že i tak složité metodiky, jako jsou systematická reviews, lze se správným vedením demystifikovat a využít pro výzkumné výstupy s vysokým dopadem.
Model pro budování výzkumných kapacit
Workshop a výsledné publikace zdůrazňují význam investic do rozvoje dovedností v rámci akademických institucí. Prostřednictvím strukturovaného školení a spolupráce mohou výzkumní pracovníci na všech úrovních objevovat přínosy systematických reviews a metaanalýz a významně tak přispívat ke svým oborům a zároveň rozvíjet svou akademickou kariéru. Ať už jste student, který touží publikovat svou první práci, nebo starší výzkumný pracovník, který chce zvýšit počet svých citací, systematická reviews nabízejí strategický přístup k tvorbě relevantních prací s vysokým dopadem.
Zkušenosti, které jsme s tímto seminářem získali, jsou důkazem toho, že iniciativy zaměřené na sdílení znalostí mohou vést k hmatatelným akademickým úspěchům. Díky publikovaným článkům a jejich počtu workshop prokázal, že systematická reviews nejsou jen publikační strategií, ale cestou k budování angažované a spolupracující výzkumné komunity.
Kromě toho byl pro podzimní semestr 2024 otevřen předmět e067 Research in Kinesiology. Cílem tohoto předmětu je poskytnout návod krok za krokem, jak psát systematická reviews. Je otevřen pro studenty bakalářského a magisterského studia, kteří píší svou diplomovou práci jako přehled literatury, a pro studenty doktorského studia, kteří chtějí syntetizovat aktuální literaturu ke svému výzkumnému tématu a publikovat systematické review.
Články vzniklé na základě workshopu:
2022
– Effect of home training during the COVID-19 lockdown on physical performance and perceptual responses of team-sport athletes: a mini-review. Biology Of Sports (Q1). 8 Citations. DOI: 10.5114/biolsport.2022.117040.
– Prevalence of Risk for Orthorexia in Athletes Using the ORTO-15 Questionnaire: A Systematic Mini-Review. Frontiers In Psychology (Q2). 4 Citations. DOI: 10.3389/fpsyg.2022.856185.
– The Effect of Menstrual Cycle on Perceptual Responses in Athletes: A Systematic Review With Meta-Analysis. Frontiers In Psychology (Q2). 12 Citations. DOI: 10.3389/fpsyg.2022.926854.
– The Prevalence of Menstrual Cycle Disorders in Female Athletes from Different Sports Disciplines: A Rapid Review. International Journal of environmental Research and Public Health (Q2). 19 Citations. DOI: 10.3390/ijerph192114243.
2024
– The effect of space travel on human reproductive health: a systematic review. Npj Microgravity (Q1). 2 Citations. DOI: 10.1038/s41526-024-00351-1.
– Effect of circadian rhythm and menstrual cycle on physical performance in women: a systematic review. Frontiers in Physiology (Q2). 1 Citation. DOI: 10.3389/fphys.2024.1347036
– Effect of exercise detraining in cognitive functions of older adults: A systematic review. Archives of Gerontology And Geriatrics(Q2). DOI: 10.1016/j.archger.2024.105485.
– A literature review of biomarkers used for diagnosis of relative energy deficiency in sport. Frontiers in Sports and Active Living (Q2). DOI: 10.3389/fspor.2024.1375740