Suchej únor: Střízlivost mezi mladými frčí i u nás

Podívejte, padá křivka! Podle OECD se ve většině západních zemí snížila spotřeba alkoholu. Už mileniálové pijí méně než jejich rodiče, ale kam se hrabou na takzvanou Generaci Z. To jsou mladí lidé narození zhruba od roku 1995. Až kolem roku 2010 je střídá další generace, o které určitě ještě hodně uslyšíme – Generace Alfa, tedy děti mileniálů též nazývaných Generací Y. Ta byla mimochodem poslední generací, která zažila dětství bez sociálních sítí.

21. 2. 2022

Bez popisku

Generace Z má jiné priority, zvykněme si na to.

Generace Z je typická právě tím, kolik času tráví v online prostředí, které pro tyto mladé lidi vytváří klíčový životní prostor. Také ale více přemýšlejí o svém zdraví, preferují kvalitu před kvantitou a záleží jim více na sociální spravedlnosti i ekologii. A jednou vystřídají předchozí generace v pozici největší kupní síly na světě. Už v roce 2018 odhadla analýza think tanku Millenial Marketing přímou kupní sílu amerických Gen Z na 143 miliard dolarů ročně.

Mladí holdují alkoholu podstatně méně, než jejich rodiče.

Podle společnosti Global Web Index, která analyzovala spotřební chování téměř půl milionu mladých lidí ve 45 zemích, pijí zástupci Generace Z výrazně méně než jejich předchůdci. 37 % z nich tvrdí, že alkohol vůbec nepije. U mileniálů je to jen 21 %. Pouze 16 % pak alkohol konzumuje alespoň jednou týdně, což je výrazně méně než u předchozích generací. Celkově se jedná o generaci, která více dbá o své zdraví. Oproti průměru je u nich například o 35 % větší pravděpodobnost, že se budou věnovat běhání a více než třetina si jich v posledním měsíci objednala nějaké zdravé jídlo.

Tento trend je patrný i u nás. Například mezinárodní studie HBSC sledující trendy v oblasti zdraví a životního stylu dospívajících uvádí, že procento patnáctiletých, kteří přiznávají, že se v životě nejméně dvakrát opili, u nás za posledních 10 let klesl z 29 na 22 procent u dívek a z 32 na 25 procent u chlapců.

Mladí Češi však stále pijí více než jejich vrstevníci z Německa, Francie nebo Španělska. A proč? Kampaň Suchej únor v roce 2020 doprovodil průzkum mezi zhruba 2000 studenty realizovaný ve spolupráci s ISIC Česká republika, který mapoval jejich motivace k pití alkoholu. Výsledky ukázaly například to, že 33 % studentů pije alespoň několikrát ročně na kuráž a 25 % z nich alkoholem zahání osobní problémy. Nejvíce však mladí lidé mají alkohol spojený se změnou v prožívání a komunikaci. Až 92 % se po alkoholu cítí otevřenější vůči jiným lidem, 86 % snadněji mluví o svých pocitech a 67 % má pocit větší sexuální přitažlivosti, přičemž cítí zároveň i méně zábran, pokud jde o sex jako takový.

Poznejte nový rozměr střízlivosti na stránkách www.suchejunor.cz.

 


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info