BEZPEČNĚ A HRAVĚ NA IN-LINE BRUSLÍCH
SPECIFIKA POHYBOVÉ AKTIVITY
- Počet žáků ve skupině je maximálně 15.
- Důsledné používání ochranných prostředků (chráničů loktů, kolen, dlaní a přilby) (obr. 122, 123, 124, 125, 126, 127 a 128).
- Zabránit zbytečným úrazům u začátečníků vhodnou metodickou řadou.
- Kontrola vybavení:
- Znalost pravidel silničního provozu:
- Žáci by měli být dopředu informováni o trase, její náročnosti, kritických místech a délce.
- Inline bruslení je pro některé jedince velmi namáhavá aktivita, zejména pokud nemají dostatečně zvládnutou techniku. Proto je při déle trvající aktivitě nutno eliminovat postup „už jsou tu všichni a můžeme pokračovat“ a je třeba se řídit podle nejpomalejšího člena skupiny. Pro pohybově zdatnější žáky lze „prostoje“ vyplnit např. nácvikem obtížnějších prvků.
- Při plánování a realizaci delší trasy je třeba zajistit dostatečnou časovou rezervu na návrat s ohledem na terén a zvyšující se únavu žáků.
- Pedagog nesmí zapomenout rovněž na vyjížďku přibalit lékárničku a mobilní telefon (obr. 130). Tyto věci je dobré mít uloženy v batohu s fixačními popruhy, který neomezuje pohyb a přitom je dostatečně pevně uchycen na zádech (obr. 131 a 132).
Přilbu lze použít cyklistickou, ale vzhledem k mechanismu úrazů na inline bruslích lékaři doporučují specifickou inline přilbu, která výrazněji kryje temenní část hlavy (obr. 120 a 121).
Vzhledem k faktu, že brusle neprocházejí servisem, je vhodné, aby učitel před zahájením vyjížďky zkontroloval pohyblivost a dotažení koleček a celistvost povrchu skeletu brusle.
Často jsou pro inline aktivity využívány cyklostezky a na nich platí pravidla pro pohyb na tomto typu komunikace. Taktéž i na zcela oddělených stezkách může dojít např. k přejezdům komunikací (obr. 130). Je proto důležité, aby měli žáci představu, jak se před tímto kritickým místem chovat, a případně natrénovali způsob překonání těchto překážek.
Zdroje:
- Obr. 123 - 129, 132, 133: TVF s.r.o., Brno 2010