Inovace předmětu Teorie a didaktika úpolových sportů - box
Tento předmět byl v letech 2010 – 2013 na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity inovován v rámci projektu Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Název projektu: Inovace bakalářského studijního oboru Speciální edukace bezpečnostních složek a navazujícího magisterského studijního oboru Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek
Číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/15.0206
Doba realizace projektu: 1. 10. 2010 – 30. 9. 2013
Hlavním cílem projektu bylo inovovat na základě aktuálních požadavků praxe bakalářský studijní obor Speciální edukace bezpečnostních složek (SEBS) a navazující magisterský studijní obor Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek (ASEBS) vyučované na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity (FSpS MU).
Projekt měl stanoveny tyto dílčí cíle:
- inovovat 18 stěžejních odborných předmětů (8 předmětů oboru SEBS, 10 předmětů oboru ASEBS),
- vytvořit 4 nové předměty oboru ASEBS,
- zapojit odborníky z praxe do inovace a vytváření předmětů a přípravy učebních opor i kurikula výuky,
- vytvořit 22 e-learningových učebních opor umožňujících studentům samostatné studium a především posílit kombinované studium v distanční části,
- zajistit odborné vzdělávání učitelů formálně zakončené certifikáty, nabytí zkušeností ve špičkových zahraničních institucích
- propracovat a posílit význam praxí studentů se zaměřením na získání praktických dovedností u potenciálního zaměstnavatele,
- rozšířit nabídku o prezenční formu studia oboru SEBS,
- zvýšit poměr studentů a studentek na 10% žen z celkového počtu studujících
- pilotně ověřit výuku inovovaných oborů a zpětně je optimalizovat,
- zvýšit informovanost o studijních oborech, zvýšit zájem potenciálních zájemců o studium.
Do projektu byla zapojena partnerská organizace – Bezpečnostně právní akademie Brno, s.r.o. střední škola, která je partnerskou školou Masarykovy univerzity. Partnerská organizace poskytne v rámci projektu své prostory a pedagogické pracovníky pro odborné a pedagogické praxe studentů oboru ASEBS.
Změny v sylabu předmětu Teorie a didaktika úpolových sportů - box
Inovace předmětu se promítly do změn sylabu předmětu a do samotného obsahu této učební opory. V následujícím textu přinášíme porovnání původního sylabu se sylabem inovovaného předmětu.
Původní sylabus
E – Charakteristika studijního předmětu |
||||||
Název studijního předmětu |
Teorie a didaktika úpolových sportů - Box |
|||||
Typ předmětu |
povinný |
dopor. ročník / semestr |
2 |
|||
Rozsah studijního předmětu |
1/2 |
hod. za týden |
kreditů |
3 |
||
Jiný způsob vyjádření rozsahu |
||||||
Způsob zakončení |
zápočet |
Forma výuky |
seminář |
|||
Další požadavky na studenta |
||||||
Vyučující |
Mgr. Michal Vít, Karel Malý |
|||||
Stručná anotace předmětu |
||||||
Anotace : Úvod do teorie a praxe boxu. Seznámení se s historií boxu, jeho pravidly a základními technickými prostředky. Teorie: - úvod do historie boxu, jeho zařazení do systematiky úpolů - terminologie boxu - pravidla boxus - struktura technických prostředků Praxe: - didaktika úpolového sportu - metodika nácviku technik - didaktika úpolového sportu v bezpečnostních složkách |
||||||
Informace ke kombinované nebo distanční formě |
||||||
Rozsah konzultací (soustředění) |
hodin za týden |
|||||
Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly |
||||||
Studenti kombinovaného studia v distanční části studia prostudují teorii boxu a pro připuštění k praktické části musí splnit požadavky písemného testu na min. 60% - Charakteristika a cíle boxu - Zařazení ve světovém sportovním hnutí - Vývoj - Terminologie - Technické prostředky - Pravidla Příklady testových otázek: - Ve které krajině a ve kterém období vznikl dnes známý box? - Byla v 18. a 19. století pravidla stejná jako dnes? V čem se lišila? - Ve kterém období se dostal box do Čech? - V čem spočívá boxerský zápas? - Jak byste jednoduše popsali pravidla? - Které techniky jsou povolené a které zakázané v boxerském zápasu? - Na jakých hrách ve světovém sportovním hnutí se soutěží v boxu? |
||||||
Studijní literatura a studijní pomůcky |
||||||
|
||||||
Sylabus inovovaný v rámci projektu, podaný k reakreditaci oboru v roku 2012
D – Charakteristika studijního předmětu |
||||||
Název studijního předmětu |
Teorie a didaktika úpolových sportů - box |
|||||
Typ předmětu |
povinný |
doporučený ročník / semestr |
||||
Rozsah studijního předmětu |
hod. za týden |
kreditů |
||||
Jiný způsob vyjádření rozsahu |
||||||
Způsob zakončení |
Forma výuky |
př/sem |
||||
Další požadavky na studenta |
||||||
Cíle předmětu Po ukončení předmětu student - Dokáže samostatně vybrat základní technické prostředky podle zadaných požadavků - Aplikuje teoretické znalosti, dokáže na jejich základě popsat a vysvětlit technické prostředky - Chápe společenské a právní souvislosti použití technických prostředků v nutné obraně - Dokáže argumentovat na doplňující dotazy, je schopen analyzovat jednotlivé fáze techniky a na základě již známých postupů vytvářet nové : |
||||||
Vyučující |
||||||
doc. PhDr. Bc. Zdenko Reguli, Ph.D., PhDr. Michal Vít, Ph.D., Miroslav Kubánek |
||||||
Stručná anotace předmětu |
||||||
Osnova: • Technické prostředky boxu: základní postoj, údery, obrany, kombinace. • Průpravná cvičení v boxu: cvičení na aparátech. • Kondiční schopnosti v boxu. Speciální prostředky a metody rozvoje kondičních schopností. • Koordinační schopnosti v boxu. Speciální prostředky a metody rozvoje koordinačních schopností. • Struktura sportovního výkonu v boxu. Limitující faktory a jejich rozvoj. • Plánování, evidence a vyhodnocování tréninkového procesu boxu. • Trénink boxu. Cíle a úkoly, růst sportovní výkonnosti v boxu. • Taktická příprava v boxu. Modelové situace a jejich řešení v boxu. • Box v sebeobraně |
||||||
Informace ke kombinované nebo distanční formě |
||||||
Rozsah konzultací (soustředění) |
hodin za týden |
|||||
Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly |
||||||
Samostudium: studium doporučené literatury Kontrola úkolů je zahrnuta v závěrečném zkoušení.
Výukové metody: Výklad, cvičení, drilování. Metody hodnocení: Seminární práce na zadané téma, didaktický výstup, ústní zkouška. |
||||||
Studijní literatura a studijní pomůcky |
||||||
|
||||||
Stěžejní změny
Změny v předmětu nastaly ve dvou rovinách. V rovině formální a v rovině obsahové.
Formální změna souvisela se úspěšnou snahou Masarykovy univerzity získat ECTS Label za správnou implementaci kreditového systému ve všech bakalářských i magisterských studijních programech. V inovovaných sylabech jsou definovány:
- Učební cíle prostřednictvím jejich taxonomie v kognitivní, afektivní a psychomotorické doméně
- Výukové metody
- Metody hodnocení
Obsahová změna je výsledkem intenzivního studia a implementace nejnovějších poznatků z teorie i praxe. Dotýká se:
- Rozsahu vyučovaných dovedností
- Teoretického základu
- Didaktických dovedností
- Využívání příkladů z praxe a provázaností teorie a praxe
- Využívání aktuální literatury a informačních zdrojů