Inovace předmětu Teorie a didaktika úpolových sportů - box

Tento předmět byl v letech 2010 – 2013 na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity inovován v rámci projektu Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost.

Název projektu: Inovace bakalářského studijního oboru Speciální edukace bezpečnostních složek a navazujícího magisterského studijního oboru Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek

Číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/15.0206

Doba realizace projektu: 1. 10. 2010 – 30. 9. 2013

Hlavním cílem projektu bylo inovovat na základě aktuálních požadavků praxe bakalářský studijní obor Speciální edukace bezpečnostních složek (SEBS) a navazující magisterský studijní obor Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek (ASEBS) vyučované na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity (FSpS MU).

Projekt měl stanoveny tyto dílčí cíle:

- inovovat 18 stěžejních odborných předmětů (8 předmětů oboru SEBS, 10 předmětů oboru ASEBS),

- vytvořit 4 nové předměty oboru ASEBS,

- zapojit odborníky z praxe do inovace a vytváření předmětů a přípravy učebních opor i kurikula výuky,

- vytvořit 22 e-learningových učebních opor umožňujících studentům samostatné studium a především posílit kombinované studium v distanční části,

- zajistit odborné vzdělávání učitelů formálně zakončené certifikáty, nabytí zkušeností ve špičkových zahraničních institucích

- propracovat a posílit význam praxí studentů se zaměřením na získání praktických dovedností u potenciálního zaměstnavatele,

- rozšířit nabídku o prezenční formu studia oboru SEBS,

- zvýšit poměr studentů a studentek na 10% žen z celkového počtu studujících

- pilotně ověřit výuku inovovaných oborů a zpětně je optimalizovat,

- zvýšit informovanost o studijních oborech, zvýšit zájem potenciálních zájemců o studium.

Do projektu byla zapojena partnerská organizace – Bezpečnostně právní akademie Brno, s.r.o. střední škola, která je partnerskou školou Masarykovy univerzity. Partnerská organizace poskytne v rámci projektu své prostory a pedagogické pracovníky pro odborné a pedagogické praxe studentů oboru ASEBS.

Změny v sylabu předmětu Teorie a didaktika úpolových sportů - box

Inovace předmětu se promítly do změn sylabu předmětu a do samotného obsahu této učební opory. V následujícím textu přinášíme porovnání původního sylabu se sylabem inovovaného předmětu.

Původní sylabus


E – Charakteristika studijního předmětu

Název studijního předmětu

Teorie a didaktika úpolových sportů - Box

Typ předmětu

povinný

dopor. ročník / semestr

2

Rozsah studijního předmětu

1/2

hod. za týden

kreditů

3

Jiný způsob vyjádření rozsahu

Způsob zakončení

zápočet

Forma výuky

seminář

Další požadavky na studenta

Vyučující

Mgr. Michal Vít, Karel Malý

Stručná anotace předmětu

Anotace : Úvod do teorie a praxe boxu. Seznámení se s historií boxu, jeho pravidly a základními technickými prostředky.

Teorie:

- úvod do historie boxu, jeho zařazení do systematiky úpolů

- terminologie boxu

- pravidla boxus

- struktura technických prostředků

Praxe:

- didaktika úpolového sportu

- metodika nácviku technik

- didaktika úpolového sportu v bezpečnostních složkách

Informace ke kombinované nebo distanční formě

Rozsah konzultací (soustředění)

hodin za týden

Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly

Studenti kombinovaného studia v distanční části studia prostudují teorii boxu a pro připuštění k praktické části musí splnit požadavky písemného testu na min. 60%

- Charakteristika a cíle boxu

- Zařazení ve světovém sportovním hnutí

- Vývoj

- Terminologie

- Technické prostředky

- Pravidla

Příklady testových otázek:

- Ve které krajině a ve kterém období vznikl dnes známý box?

- Byla v 18. a 19. století pravidla stejná jako dnes? V čem se lišila?

- Ve kterém období se dostal box do Čech?

- V čem spočívá boxerský zápas?

- Jak byste jednoduše popsali pravidla?

- Které techniky jsou povolené a které zakázané v boxerském zápasu?

- Na jakých hrách ve světovém sportovním hnutí se soutěží v boxu?

Studijní literatura a studijní pomůcky

  • Král, Petr – Král, Pavel. (1985). Box: učební text pro školení trenérů 3. a 2. třídy. Praha: Olympia 1985. 217 s.
  • Reguli, Zdenko. (2005). Úpolové sporty. Brno: Masarykova univerzita 2005.
  • Sommer, Jiří. (2003). Dějiny sportu: Sporty našich předků. Praha: Fontána 2003. 273 s. ISBN 80-7336-116-7
  • Informace o ženském boxu, http: //www.womenboxing.com
  • Mezinárodní asociace boxu (AIBA), http: //www.aiba.net/
  • Česká boxerská asociace, http: //www.czechboxing.com

Sylabus inovovaný v rámci projektu, podaný k reakreditaci oboru v roku 2012

D – Charakteristika studijního předmětu

Název studijního předmětu

Teorie a didaktika úpolových sportů - box

Typ předmětu

povinný

doporučený ročník / semestr

Rozsah studijního předmětu

hod. za týden

kreditů

Jiný způsob vyjádření rozsahu

Způsob zakončení

Forma výuky

př/sem

Další požadavky na studenta

Cíle předmětu

Po ukončení předmětu student

- Dokáže samostatně vybrat základní technické prostředky podle zadaných požadavků

- Aplikuje teoretické znalosti, dokáže na jejich základě popsat a vysvětlit technické prostředky

- Chápe společenské a právní souvislosti použití technických prostředků v nutné obraně

- Dokáže argumentovat na doplňující dotazy, je schopen analyzovat jednotlivé fáze techniky a na základě již známých postupů vytvářet nové :

Vyučující

doc. PhDr. Bc. Zdenko Reguli, Ph.D., PhDr. Michal Vít, Ph.D., Miroslav Kubánek

Stručná anotace předmětu

Osnova:

• Technické prostředky boxu: základní postoj, údery, obrany, kombinace.

• Průpravná cvičení v boxu: cvičení na aparátech.

• Kondiční schopnosti v boxu. Speciální prostředky a metody rozvoje kondičních schopností.

• Koordinační schopnosti v boxu. Speciální prostředky a metody rozvoje koordinačních schopností.

• Struktura sportovního výkonu v boxu. Limitující faktory a jejich rozvoj.

• Plánování, evidence a vyhodnocování tréninkového procesu boxu.

• Trénink boxu. Cíle a úkoly, růst sportovní výkonnosti v boxu.

• Taktická příprava v boxu. Modelové situace a jejich řešení v boxu.

• Box v sebeobraně

Informace ke kombinované nebo distanční formě

Rozsah konzultací (soustředění)

hodin za týden

Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly

Samostudium: studium doporučené literatury

Kontrola úkolů je zahrnuta v závěrečném zkoušení.

Výukové metody:

Výklad, cvičení, drilování.

Metody hodnocení:

Seminární práce na zadané téma, didaktický výstup, ústní zkouška.

Studijní literatura a studijní pomůcky

  • BODDY, Kasia. Boxing:a cultural history. 1st pub. London: Reaktion books, 2008. 478 s. ISBN 978-1-86189-369. info
  • HATMAKER, Mark. Boxing mastery:advanced technique, tactics and strategies from the sweet science. Photo by Doug Werner. San Diego, California: Tracks Publishing, 2004. 224 s. ISBN 1-884654-21-5. info
  • BEAUMONT, Ned. Championship streetfighting:boxing as a martial art. Boulder, Colo.: Paladin Press, 1997. VII, 198 p. ISBN 0-87364-934-6. info

Stěžejní změny

Změny v předmětu nastaly ve dvou rovinách. V rovině formální a v rovině obsahové.

Formální změna souvisela se úspěšnou snahou Masarykovy univerzity získat ECTS Label za správnou implementaci kreditového systému ve všech bakalářských i magisterských studijních programech. V inovovaných sylabech jsou definovány:

- Učební cíle prostřednictvím jejich taxonomie v kognitivní, afektivní a psychomotorické doméně

- Výukové metody

- Metody hodnocení

Obsahová změna je výsledkem intenzivního studia a implementace nejnovějších poznatků z teorie i praxe. Dotýká se:

- Rozsahu vyučovaných dovedností

- Teoretického základu

- Didaktických dovedností

- Využívání příkladů z praxe a provázaností teorie a praxe

- Využívání aktuální literatury a informačních zdrojů

 
© 2011 Fakulta sportovních studií Masarykovy univerzity | poslední změna: 2013-07-22 01:59:13