Aktivní škola

Aktivní škola je výzva i ocenění. Cílem je lépe využívat příležitosti a rychleji odstraňovat bariéry v podpoře pohybové aktivity žáků na školách v průběhu školního roku. Zároveň však poskytnout školám odbornou podporu a ocenit je.

Žáci tráví ve škole jednu čtvrtinu až třetinu času v pracovních dnech, pohybové aktivity ve škole tak zásadním způsobem přispívají k celkovému pohybovému režimu. Nedostatečné začleňování pohybových aktivit směřujících k podpoře zdraví během každodenního režimu ve školách mimo hodiny tělesné výchovy a úzké pojetí podpory pohybu pouze v organizovaných aktivitách (výuka TV, kroužky) je jedním z největších rizik, která ovlivňují zdravý vývoj žáků.

Prvním uceleným projektem v ČR je Aktivní škola v JMK. Cílem je vysvětlit školám význam pohybových aktivit v průběhu denního režimu žáka i učitele, edukovat žáky, učitele i rodiče v oblasti zdravého životního stylu, upozornit na příklady dobré praxe a ocenit vybrané školy v JMK.

Věřím, že právě v JMK se s podporou akademických a odborných pracovišť podaří ukázat, že škola se může rychle proměnit na Aktivní školu, která podporuje denní pohybové aktivity každého žáka.

PhDr. Karel Kovář, Ph.D. PhDr. Karel Kovář, Ph.D.
Náměstek ústředního školního inspektora | Zástupce vedoucího služebního úřadu | Ředitel sekce inspekční činnosti

Aktivní školu chápu především jako místo a komunitu, v níž je žák nebo student přímo i nepřímo motivován k chování, které má potenciál vytvořit nebo upevnit zdraví prospěšné návyky. Jedná se především o vytváření podnětných podmínek pro realizaci pohybových aktivit při i mimo vyučování. Typickým příkladem mohou být otevřená školní hřiště, aktivní přestávky, podpora kurzovních a mimoškolních sportovních aktivit a mnoho dalšího. A proč chceme naše školy rozpohybovat? Odpověď není složitá. Moc dobře si uvědomujeme, že pohyb ovlivňuje nejen naši zdatnost a fyzické zdraví, ale má neoddiskutovatelný přínos také pro naši psychickou pohodu a kognitivní funkce, jakými jsou vnímání, pozornost, paměť, učení, myšlení, rozhodování.

Jsem velmi potěšen, že se v rámci projektu Aktivní škola v JMK podařilo získat podporu krajských radních i zastupitelů, České školní inspekce, dvou fakult Masarykovy univerzity, Masarykova onkologického ústavu a Nemocnice Bohunice pro pilotní implementaci nástrojů, které by měly poskytnout managementu škol, zřizovatelům, rodičům i samotným žákům/studentům informace a návody, jak lze pohyb ve školách podporovat a kde lze ještě školu efektivněji rozvinout.

Projekt Aktivní škola v JMK je postaven na 4 pilířích. První pilíř obsahuje pilotní certifikaci vybraných škol v JMK na základě dokumentu, který vypracovala ve spolupráci s TV fakultami ČŠI. Druhý pilíř bude tvořen sérií webinářů, které mají neskromný cíl edukovat komunitu škol v oblastech prevence nemoci. Třetím pilířem jsou tzv. projektové dny na školách. V rámci přibližně dvouhodinového bloku budou žákům a studentům zprostředkovány ukázky pohybových aktivit, které lze realizovat mimo tělesnou výchovu ve třídách, na chodbách a školních hřištích. Další součástí budou osvětové programy poukazující na důležitost spánku, rizika konzumace alkoholu, nepřiměřený příjem energie nebo kouření. Posledním pilířem je regionálně koncipovaná kampaň na sociálních sítích a www stránkách na podporu tří předchozích pilířů a ukázky příkladů dobré praxe z pohybově aktivního jednání.

Jsem přesvědčen, že projekt Aktivní škola má potenciál zahájit proměnu školství v JMK.

PhDr. Jan Cacek, Ph.D. PhDr. Jan Cacek, Ph.D.
děkan Fakulty sportovních studií MU

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info