Aktivní škola
Aktivní škola je výzva i ocenění. Cílem je lépe využívat příležitosti a rychleji odstraňovat bariéry v podpoře pohybové aktivity žáků na školách v průběhu školního roku. Zároveň však poskytnout školám odbornou podporu a ocenit je.
PhDr. Karel Kovář, Ph.D.
Žáci tráví ve škole jednu čtvrtinu až třetinu času v pracovních dnech, pohybové aktivity ve škole tak zásadním způsobem přispívají k celkovému pohybovému režimu. Nedostatečné začleňování pohybových aktivit směřujících k podpoře zdraví během každodenního režimu ve školách mimo hodiny tělesné výchovy a úzké pojetí podpory pohybu pouze v organizovaných aktivitách (výuka TV, kroužky) je jedním z největších rizik, která ovlivňují zdravý vývoj žáků.
Prvním uceleným projektem v ČR je Aktivní škola v JMK. Cílem je vysvětlit školám význam pohybových aktivit v průběhu denního režimu žáka i učitele, edukovat žáky, učitele i rodiče v oblasti zdravého životního stylu, upozornit na příklady dobré praxe a ocenit vybrané školy v JMK.
Věřím, že právě v JMK se s podporou akademických a odborných pracovišť podaří ukázat, že škola se může rychle proměnit na Aktivní školu, která podporuje denní pohybové aktivity každého žáka.
Náměstek ústředního školního inspektora | Zástupce vedoucího služebního úřadu | Ředitel sekce inspekční činnosti
Aktivní školu chápu především jako místo a komunitu, v níž je žák nebo student přímo i nepřímo motivován k chování, které má potenciál vytvořit nebo upevnit zdraví prospěšné návyky. Jedná se především o vytváření podnětných podmínek pro realizaci pohybových aktivit při i mimo vyučování. Typickým příkladem mohou být otevřená školní hřiště, aktivní přestávky, podpora kurzovních a mimoškolních sportovních aktivit a mnoho dalšího. A proč chceme naše školy rozpohybovat? Odpověď není složitá. Moc dobře si uvědomujeme, že pohyb ovlivňuje nejen naši zdatnost a fyzické zdraví, ale má neoddiskutovatelný přínos také pro naši psychickou pohodu a kognitivní funkce, jakými jsou vnímání, pozornost, paměť, učení, myšlení, rozhodování.
PhDr. Jan Cacek, Ph.D.
Jsem velmi potěšen, že se v rámci projektu Aktivní škola v JMK podařilo získat podporu krajských radních i zastupitelů, České školní inspekce, dvou fakult Masarykovy univerzity, Masarykova onkologického ústavu a Nemocnice Bohunice pro pilotní implementaci nástrojů, které by měly poskytnout managementu škol, zřizovatelům, rodičům i samotným žákům/studentům informace a návody, jak lze pohyb ve školách podporovat a kde lze ještě školu efektivněji rozvinout.
Projekt Aktivní škola v JMK je postaven na 4 pilířích. První pilíř obsahuje pilotní certifikaci vybraných škol v JMK na základě dokumentu, který vypracovala ve spolupráci s TV fakultami ČŠI. Druhý pilíř bude tvořen sérií webinářů, které mají neskromný cíl edukovat komunitu škol v oblastech prevence nemoci. Třetím pilířem jsou tzv. projektové dny na školách. V rámci přibližně dvouhodinového bloku budou žákům a studentům zprostředkovány ukázky pohybových aktivit, které lze realizovat mimo tělesnou výchovu ve třídách, na chodbách a školních hřištích. Další součástí budou osvětové programy poukazující na důležitost spánku, rizika konzumace alkoholu, nepřiměřený příjem energie nebo kouření. Posledním pilířem je regionálně koncipovaná kampaň na sociálních sítích a www stránkách na podporu tří předchozích pilířů a ukázky příkladů dobré praxe z pohybově aktivního jednání.
Jsem přesvědčen, že projekt Aktivní škola má potenciál zahájit proměnu školství v JMK.
děkan Fakulty sportovních studií MU