Z hradu Veveří na Šmelcovnu
Uložit dokument pro tisk
Obsah
Mapa trasy
Mapa blízkého okolí výletu s barevně vyznačenými turistickými trasami, které danou oblastí procházejí. Trasa výletu je vyznačena tučnou světlemodrou čarou.
Výškový profil trasy
Statistika trasy
Délka trasy | 22.15 Km | |
Úseky cesty typu "Pěší" | 1.3 Km | 6 % |
Úseky cesty typu "Lesní/polní" | 10.95 Km | 49 % |
Úseky cesty typu "Vozová" | 8.6 Km | 39 % |
Úseky cesty typu "Silnice III.třídy/MK" | 1.1 Km | 5 % |
Úseky cesty typu "Silnice II. třídy" | 0.2 Km | 1 % |
Stoupání v úsecích | 12.5 Km | 56 % |
Klesání v úsecích | 9.5 Km | 43 % |
Maximální výška | 475 m n.m. | Javůrek |
Minimální výška | 229 m n.m. | Veverská bytýška, přístav |
Převýšení | 246 m | |
Celkem nastoupáno výškových metrů | 327 m | sklon 2.6 % |
Celkem sjeto výškových metrů | 327 m | Sklon 3.4 % |
Maximální sklon do kopce | 8.7 % | úsek: 1800 m; Šmelcovna -> Javůrek |
Maximální sklon z kopce | 10 % | úsek: 400 m; Veveří -> Mečkov |
Významná místa trasy
Veveří | Mečkov | Vev. Bítýška, přístav | Veverská Bítýška | Prachovna | Chaloupky | Šmelcovna | Javůrek | Hvozdec
Popis trasy
K hradu Veveří, výchozímu bodu výletu „Z hradu Veveří na Šmelcovnu“, se dostaneme z Brna autobusem IDS JMK. Hrad Veveří byl podle pověsti založen kolem roku 1059 moravským knížetem Konrádem I. Brněnským, avšak první písemný doklad je až z roku 1213. Veveří, jako opravdový kamenný hrad, vznikl až na popud krále Přemysla Otakara II. K rozšíření hradu, v podstatě do dnešního rozsahu, došlo po polovině 14. století. Výrazné pozdně renesanční přestavby pak proběhly na počátku 17. století. Po dobu husitských válek bylo Veveří centrem královské a katolické moci na Moravě a v roce 1645 hrad Veveří odolal Švédům při obléhání města Brna. Začátkem 20. století hrad několikrát navštívil pozdější britský ministerský předseda Winston Churchill, osobní přítel posledního majitele hradu. V roce 1925 se stal Hrad Veveří majetkem státu a v letech 1942 – 1945 byl zabaven pro potřeby jednotek SS. Po válce hrad a jeho okolí chátralo a jejich postupná obnova začíná teprve na konci 20. století a trvá až do dnešní doby.
Od autobusové zastávky se vydáváme po červené značce směrem k hradnímu areálu. Po cca 200 m dojdeme k horní bráně hradu a dostaneme se na silnici, která vede k pozdně románské kapli Matky boží z konce 12. století. Červená značka opouští silnici vpravo a mírně sestupuje nejdříve podél lesa, posléze lesem k chatové osadě Mečkov. Projdeme ji a pokračujeme po značce kolem přístaviště lodí – konečné zastávky vodní plavby až na náměstí do Veverské Bítýšky. Veverská Bítýška leží na soutoku řeky Svratky a Bílého potoka a její historie byla vždy spojena s hradem Veveří. Obec Veverská Bítýška vznikla patrně až po založení hradu. První písemná zmínka o ni pochází z roku 1376. Nejstarší listina uděluje obci pořádání trhů jednou týdně a jarmarků dvakrát do roka. Obec měla hrdelní právo až do roku 1727. Při neúspěšném obléhání hradu Veveří švédskými vojsky v roce 1645 byla obec zcela vypálena, shořel původní dřevěný kostel a zvony se roztavily. Největší rozmach zaznamenala Veverská Bítýška v roce 1911, kdy byla uvedena do provozu plavírna kaolinu, nejmodernější ve střední Evropě a zároveň byla vybudována železnice do Kuřimi. K nejvýznamnějším památkám v obci patří barokně klasicistní farní kostel sv. Jakuba, před nímž v parčíku stojí socha Jana Nepomuckého z 18. století. U silnice do Brna stojí po levé straně boží muka z 18. stol.
Ze středu obce jdeme podle modrých turistických značek po mostě přes Bílý potok a za ním vlevo uličkou a ulicí kolem Jarošova mlýna na kraj Veverské Bítýšky. Jarošův mlýn, významná kulturní památka, byl postaven na místě starého mlýna a pily v roce 1938. Do dnešního dne se dochoval ve velmi dobrém stavu a od roku 2002 je v něm zřízeno mlynářské muzeum. Vcházíme do přírodního parku Údolí Bílého potoka, který se rozkládá od Veverské Bítýšky až k Velké Bíteši. Jedná se o lesnaté území s kvalitními dřevinami, původními druhy listnatých stromů a pestrou geologickou stavbou. Cesta vede dál po modré značce přes turistická informační místa Prachovnu a Chaloupky. Míjením meandrů vodního toku dorazíme ke Šmelcovně, osadě v údolí Bílého potoka. Název osady pochází z německého „schmelzen“, tj. tavit, jelikož se zde těžila železná ruda a tavilo železo. Dodnes jsou v okolí patrné štoly a zříceniny starých hamrů a hutí. Přírodovědce zaujmou u Šmelcovny porosty mechu dřípovičníku zpeřeného, který za tmy smaragdově svítí. Neopomeneme se podívat na místní kapličku z r. 1905. Od roku 1902 se na Šmelcovně koná každou první jarní neděli Vítání jara. Tuto novodobou tradici započala brněnská turistická společnost „NOHA“. V letech 1912 až 1933 se Vítání jara na Šmelcovně účastnil i básník Petr Bezruč. Tuto skutečnost připomíná pamětní deska, instalovaná v roce 1968.
Po červené značce příkrým stoupáním pokračujeme lesní cestou do obce Javůrek. Odtud se vydáme jeden kilometr po žluté a poté po zelené značce klesáme lesní cestou do nevelké obce Hvozdec a dále až k silnici, zastávce autobusu Nové Dvory – Vápenice, konečnému bodu výletu.
Užitečné internetové stránky
http://www.veveri.cz/ - internetové stránky státního hradu Veveří
http://www.dpmb.cz/ldjr.asp - odjezdy lodní dopravy na Brněnské přehradě
http://www.obecveverskabityska.cz/ - internetové stránky obce Veverská Bítýška
http://www.jarosuvmlyn.cz/ - muzeum mlynářství Jarošův mlýn, kulturní památka ČR
http://www.braniskov.cz/node/11 - internetové stránky obce Braníškov (Přírodní park Údolí Bílého potoka)
http://www.prygl.net/rejstrik/smelcovna.php - internetový průvodce okolím Brněnské přehrady (Šmelcovna)
http://www.idsjmk.cz/ -internetové stránky Integrovaného dopravního systému