Inovace předmětu Biomechanika ASEBS
Tento předmět byl v letech 2010 – 2013 na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Název projektu: Inovace bakalářského studijního oboru Speciální edukace bezpečnostních složek a navazujícího magisterského studijního oboru Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek
Číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/15.0206
Doba realizace projektu: 1. 10. 2010 – 30. 9. 2013
Hlavním cílem projektu bylo inovovat na základě aktuálních požadavků praxe bakalářský studijní obor Speciální edukace bezpečnostních složek (SEBS) a navazující magisterský studijní obor Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek (ASEBS) vyučované na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity (FSpS MU).
Projekt měl stanoveny tyto dílčí cíle:
- inovovat 18 stěžejních odborných předmětů (8 předmětů oboru SEBS, 10 předmětů oboru ASEBS),
- vytvořit 4 nové předměty oboru ASEBS,
- zapojit odborníky z praxe do inovace a vytváření předmětů a přípravy učebních opor i kurikula výuky,
- vytvořit 22 e-learningových učebních opor umožňujících studentům samostatné studium a především posílit kombinované studium v distanční části,
- zajistit odborné vzdělávání učitelů formálně zakončené certifikáty, nabytí zkušeností ve špičkových zahraničních institucích
- propracovat a posílit význam praxí studentů se zaměřením na získání praktických dovedností u potenciálního zaměstnavatele,
- rozšířit nabídku o prezenční formu studia oboru SEBS,
- zvýšit poměr studentů a studentek na 10% žen z celkového počtu studujících
- pilotně ověřit výuku inovovaných oborů a zpětně je optimalizovat,
- zvýšit informovanost o studijních oborech, zvýšit zájem potenciálních zájemců o studium.
Do projektu byla zapojena partnerská organizace – Bezpečnostně právní akademie Brno, s.r.o. střední škola, která je partnerskou školou Masarykovy univerzity. Partnerská organizace poskytne v rámci projektu své prostory a pedagogické pracovníky pro odborné a pedagogické praxe studentů oboru ASEBS.
Sylabu předmětu Biomechanika ASEBS
Inovace předmětu se promítly do vytvořeného sylabu předmětu a do samotného obsahu této učební opory. V následujícím textu přinášíme přehled sylabu, podaného k reakreditaci oboru v roku 2012.
D – Charakteristika studijního předmětu |
||||||
Název studijního předmětu |
Biomechanika ASEBS |
|||||
Typ předmětu |
povinný |
doporučený ročník / semestr |
1.sem |
|||
Rozsah studijního předmětu |
0/2 |
hod. za týden |
kreditů |
3 |
||
Jiný způsob vyjádření rozsahu |
||||||
Způsob zakončení |
zk |
Forma výuky |
seminář |
|||
Další požadavky na studenta |
||||||
Cíle předmětu: Na konci studia biomechaniky student bude schopen: vysvětlit základní mechanické zákony a principy, syntetizovat tyto znalosti s již dříve získanými vědomostmi o vybraných biologických subsystémech, aplikovat základní poznatky této synergetické vědecké disciplíny na hybný systém člověka a sportovní pohyb. |
||||||
Vyučující |
||||||
doc. PhDr. Jozef Baláž, CSc., Mgr. Miriam Kalichová, Ph.D. |
||||||
Stručná anotace předmětu |
||||||
Osnova: Definice oboru, význam, historie. Fyzikální základ biomechaniky: souřadnicové systémy, skaláry, vektory, jednotky. Kinematika: hmotný bod, dráha, rychlost, zrychlení, rovnoměrný přímočarý pohyb, rovnoměrně zrychlený pohyb, pohyb po kružnici, pohyby tělesa v tíhovém poli Země, grafické znázornění. Dynamika: síla, Newtonovy pohybové zákony, účinky síly, deformace, Hookův zákon, hybnost, impuls síly, zákon zachování hybnosti, dostředivá síla, setrvačná síla, D Alembertův princip. Mechanika tuhého tělesa: moment síly, momentová věta, těžiště, rovnovážné polohy, statika, třecí síla, odpor prostředí, nakloněná rovina, pákový systém. Mechanická energie, práce, výkon, zákon zachování mechanické energie. Mechanika kapalin a plynů: tlak, Pascalův zákon, hydrostatický tlak, Archimedův zákon, rovnice kontinuity, Bernoulliho rovnice, obtékání těles reálnou tekutinou. Biologický základ biomechaniky: segmenty těla, kinematický řetězec, hmotnost a těžiště segmentů, těžiště těla, moment setrvačnosti segmentů, mechanické vlastnosti oporného systému, mechanika kloubních spojení a páteře, mechanika svalu, mechanické zatížení a deformace tkáňových struktur. Měření a experiment v biomechanice. Aplikovaná biomechanika. |
||||||
Informace ke kombinované nebo distanční formě |
||||||
Rozsah konzultací (soustředění) |
hodin za týden |
|||||
Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly |
||||||
Úkoly pro samostudium: Prostudovat kapitoly z titulů literatury, další materiály jsou k dispozici na webových stránkách FSpS. Kontrola úkolů: Vypracování seminární práce (možnost výběru sportovní specializace), Úspěšné absolvování písemného testu, zkouška.
Výukové metody: Teoretická příprava, praktické aplikace v příkladech. Metody hodnocení: Seminární práce, písemný test, ústní zkouška. |
||||||
Studijní literatura a studijní pomůcky |
||||||
|
||||||
Stěžejní změny
Změny v předmětu oproti jiným obdobným předmětům nastaly ve dvou rovinách. V rovině formální a v rovině obsahové.
Formální změna souvisela se úspěšnou snahou Masarykovy univerzity získat ECTS Label za správnou implementaci kreditového systému ve všech bakalářských i magisterských studijních programech. V inovovaných sylabech jsou definovány:
- Učební cíle prostřednictvím jejich taxonomie v kognitivní, afektivní a psychomotorické doméně
- Výukové metody
- Metody hodnocení
Obsahová změna je výsledkem intenzivního studia a implementace nejnovějších poznatků z teorie i praxe. Dotýká se:
- Rozsahu vyučovaných dovedností
- Teoretického základu
- Didaktických dovedností
- Využívání příkladů z praxe a provázaností teorie a praxe
- Využívání aktuální literatury a informačních zdrojů