Tělesná aktivita
adolescentů zdravých a chronicky nemocných
Jan Novotný
Základní
pojmy
Tělesná (pohybová) aktivita zahrnuje v sobě všechny
denní pohybové činnosti domácí i venkovní, organizované i neorganizované,
školní a mimoškolní, sportovní atd. Při popisu každé aktivity se ji snažíme
charakterizovat (převážně aerobní nebo anaerobní, silová, vytrvalostní,
jednostranná atd., zdravotně riziková), vystihnout její celkový objem (trvání,
ušlá vzdálenost atd.), intenzitu (% z maximálního aero-metabolického obratu
nebo maximální srdeční rezervy, rychlost pohybu atd.), frekvenci (počet
cvičebních jednotek za týden atd.).
Dostatečná tělesná
aktivita je nezbytnou podmínkou normálního
rozvoje tělesných funkcí, motorických schopností a dovedností, zlepšení
tělesné zdatnosti a výkonnosti, a zdraví i v období adolescence
(Hollman1998, Parker, 1998).
Nejvhodnější doba pro rozvoj motorických schopností:
obratnost 10-13 let, ohebnost 12-14, síla 13-17, rychlost 12-15, vytrvalost
14-18. Věk očekávané vrcholné sportovní výkonnosti: obratnost 14-22, ohebnost
12-16, síla 20-30, rychlost 17-22, vytrvalost 20-30 (Kučera 1998).
Motorické schopnosti jsou vrozená míra připravenosti
organismu k pohybové aktivitě.
Z pohledu fyziologie
hovoříme o funkčním stavu různých orgánů a systémů potřebných k vykonání
pohybu: Schopnosti energeticko-metabolické (oxidativní glykolýza a lipolýza
atd., neoxidativní glykolýza, ATP-CP), kardiovaskulární, respirační atd.
Maximální aerobní výkonnost (vyjádřená maximálním příjmem kyslíku za minutu) po
pubertě u chlapců dále roste, avšak u děvčat začíná stagnovat (Máček 2011).
Maximální anaerobní schopnosti rostou u chlapců i děvčat. maximální síla roste
u chlapců po pubertě podstatně rychleji než u děvčat.
Ze současného pohledu kinantropologie se rozlišují tyto motorické schopnosti: kondiční
(vytrvalostní, silové), koordinační (rovnováhové, rytmické, orientační, diferenciační,
reakční), hybridní (rychlostní), (Měkota 2000).
Tělesná zdatnost je schopnost odolávat určité tělesné zátěži bez
trvalého poškození. Tělesnou zátěží máme na mysli především nějaký pohybový
výkon. Tělesná zdatnost je výsledkem adaptace na opakovanou zátěž. Tělesná výkonnost je schopnost provádět
opakovaně určitý tělesný výkon. V případě
trénujícího a soutěžícího sportovce hovoříme o trénovanosti a sportovní výkonnosti.
Adolescence je ontogenetické období přibližně od puberty do začátku
dospělosti, tj. asi 14-19 let věku. Někteří je pojímají v ještě širším
rozpětí, např. Ben-Zur (2003) a Macek (2003) rozdělují adolescenci na tři fáze: 1. časná (10-13 let), 2. střední
(14-16 let), 3. pozdní (
Tělesná
aktivita zdravých adolescentů
Současný stav
tělesné aktivity
Sport je důležitá součást volnočasové pohybové aktivity
mládeže ve věku 9-19 let (Rychtecký 2006). Podle Jansy (2005) uvedlo více než
65% respondentů ve věku 15-18 let, že pravidelně organizovaně cvičí. Nejvíce
13-15 letí chlapci (65,8%), dívky kolem 40%). Podle Rychteckého (2006) klesá
zájem o sport ve věkové skupině 16-19 let, pokles je i proti roku 2000.
Participace 15-29 letých na organizované pohybové aktivitě (Frömel 2006,
zaokrouhleno): žádná 39%, 1x týdně 13%, 2x týdně 20%, 3x a více týdně 29%.
Přitom energetický výdej je asi 5256 MET-min/týden u mužů, 3930 u žen. Byl
potvrzen klesající trend účasti na mimoškolních pohybových aktivitách u dětí na
2. stupni ZŠ (11-16 let) (Bláha a Cihlář 2010). Příliš mnoho času
věnují inaktivitám (u počítače), více o víkendech.
Adolescenti (12-17 letí) jsou méně pohybově aktivní, mají
menší energetický výdej než předškoláci (Sigmund a kol. 2009). Téměř polovina
11-23 letých v ČR má nedostatečně nízkou až alarmující pohybovou
aktivitu (Sigmund a Frömel 2005).
Je pozorován paradoxní vztah mezi úspěšností ve sportu
v dětství a vytrvání ve sportu v dospělosti. Vrcholoví mladí
sportovci opouštějí aktivní sport po 8-14 letech (Mudrák a Slepička 2010).
Méně aktivní způsob života českých dětí proti etiopským
(11-15 let) je provázen jejich horší vytrvalostní zdatností (lepší časy běhu na
Sportovní aktivita v dětství a její přetrvávání do
dospělosti je důležitá pro socializaci jednice (Smoll and
Smith 2002). Sport je prostředím boje se zlem ve společnosti,
především prostřednictvím pravidel a jejich dodržováním, hnutím fair-play atd.
(Bendář 2010)
Žáci všesportovních tříd ZŠ (10-15 letí)
mají lepší silové schopnosti, flexibilitu a funkční vytrvalost než žáci tříd se
specializací na 1 nebo 2 sporty (Moravec 2005).
Preventivní
účinek tělesné aktivity u civilizačních nemocí
Sportovní trénink před a po pubertě vyvolává takové
změny, které brání osteoporóze až do pozdní dospělosti (Máček 2011).
Aktivní životní styl chlapců v dětském věku (12,5
r.) je důležitým faktorem pro ovlivnění nadváhy nebo obezity v dětství a
dospělosti (Bunnc 2010). U aktivních adolescentů je nižší procento tělesného
tuku, vyšší kvalita svalové hmoty (Bunc 2006).
Pozitivní ovlivnění dysmenorey speciálním cvičením
v TV se zaměřením na zlepšení funkce muskuloskeletálního systému
v oblasti trupu a pletence dolní končetiny v kombinaci
s dechovými cviky, potvrdila Kuráková (2006). Cvičení se blíží spíše LTV.
Příznivý účinek sportu na neurovegetativní regulace
dokumentuje zjištění nejlepší variability srdeční frekvence u plavkyň a
fotbalistů (Krejčíř a kol. 2010).
V diskutuje se o pravděpodobném poklesu vlivu
rizikových faktorů na rozvoj ischemické choroby srdeční u osob,
které v dětství a dospívání měli aerobní trénink (Máček a kol. 2004).
Optimální
pohybová aktivita s příznivým účinkem
S příjemným prožitkem bez přetrénování, bezpečně. Pro normální rozvoj je lepší všestrannost.
Od puberty může být tolerován postupný rozvoj specializace.
Sportovní trénink a soutěže ve vzpírání po skončení puberty.
Kategorie v kontaktních sportech by měly být podle vývojové zralosti, pohlaví a
výkonnosti, ne podle věku (Máček 2011).
Intenzita aerobně-anaerobních výkonů by měla být alespoň 60-70%
VO2max; u odporového tréninku 60-65% 1 RM (1x opakovatelného maxima). Frekvence
3-6x týdně (Máček 2011).
Metodicky správně vedený silový trénink adolescentů
zlepšuje motorické schopnosti a výkonnost bez zvýšení rizika poškození
z přetížení (Hamar a Kampmiller 2009).
Mezinárodní komise expertů z Ameriky, Evropy a
Austrálie doporučuje adolescentům pokud pohyb jako součást životního stylu, alespoň
3x týdně, pokud možno denně alespoň 20 minut střední až vysoké intenzity
(Twisk 2007).
K optimalizaci pohybového režimu přispívá
individuální modifikace školní tělesné výchovy (Radvanský a
Máčková 2000).
Současný
stav tělesné zdatnosti adolescentů
V současnosti je na Slovensku tělesná
výkonnost dětí a adolescentů (10-18 letí) o 0,25-0,75 SD nižší než
v roce 1987 (Moravec 2009).
Oslabení svalů a držení těla u sportujících žáků
je významně horší než u žáků rekreačně sportujících (Majerik 2009).
Adolescentky zapojené do organizované
pohybové aktivity plní kritéria „Healthy People 2010“ pro
intenzivní a středně zatěžující pohybovou aktivitu podle doporučení (Neuls
2007), nezapojené nikoliv.
Čeští 12-15 letí žáci mají lepší tělesnou
zdatnost než žáci v USA (Zvonař a kol. 2010).
Rizika akutních
a chronických poškození zdraví při cvičení a ve sportu
Na problémy růstu a další rizika u sportujících
mladistvých upozornili např. Máček a Máčková (2000) a Máček (2000); rizika pro
imunitní systém shrnuli Ferenčík a Bergendiová-Sedláčková (2003).
Traumata a mikrotraumata pohybového aparátu
z přetížení.
Oxidační stres je produktem vysoce intenzivní tělesné aktivity. Nejsou
vyloučena poškození buněk, tkání, vnitřních orgánů a systémů.
Přetrénování - sportovní únavový syndrom - zvláště mezi vrcholově
sportujícími dospívajícími dívkami se občas vyskytuje tento syndrom. Jeho
příčiny jsou multifaktoriální, rozvoj plíživý, příznaky velmi rozmanité
(neurovegetativní, metabolické, oběhové, imunologické, neuropsychické). Je
nutná změna pohybových zvyklostí. (Máček a kol. 2003).
Doping a nevhodné používání doplňků výživy může vést
k těžkým poškozením.
Tělesná
aktivita chronicky nemocných adolescentů
Možnosti provozovat tělesnou
aktivitu mají chronicky nemocní omezenu ve velmi rozmanité míře. I zde je nutný
individuální přístup podle stavu pacienta. Většina onemocnění je relativní
kontraindikací ke sportu – lze provádět jen některé sporty s určitým
omezením a za určitých podmínek.
Vybraná chronická
onemocnění
Metabolická a endokrinologická: Obezita – cvičení vede ke
zvýšení energetického výdeje a přispívá ke snížení nadměrných zásob tuku - je
důležitou součástí léčby (Pařízková 2000). Určitým rizikem by mohlo být
přetížení struktur pohybového aparátu dolních končetin, snadné přetížení
oběhového systému atd. Diabetes mellitus I. typu – správné cvičení
vede ke zvýšení citlivost inzulínových receptorů, snížení hyperglykémie,
stabilizace postprandiální hyperglykémie, snížení potřebné dávky inzulínu, potlačení
rozvoje dlouhodobých komplikací. Při nevhodném cvičení je rizikem
hypoglykemnický, vzácně hyperglykemický, stav, zhoršení dlouhodobých komplikací
atd. Lze provozovat jen určité sporty za určitých podmínek. Thyreopatie
– je spojena s nižší úrovní zdatnosti a výkonnosti. U dobře kontrolované
lehké hypothyerosy není zvl. důvod vyloučení ze sportu. Adrenokortikální insuficience –
většina úspěšně léčených pacientů může při dostatečné disciplinovanosti
provozovat většinu rekreačních sportů.
Respirační: Asthma bronchiale– správné
cvičení stabilizuje imunitu a reakce neurovegetativního systému a bronchů na
zátěž, posiluje dýchací svaly. Problémem bývá pozátěžové astma, které však lze
zvládnout a není důvodem k vyřazení astmatika ze cvičení a sportu (Máček
Kardiovaskulární: Kardiomyopatie - např. u arytmogenní
dysplasie pravé komory může být spouštěčem maligní dysrytmie tělesná námaha,
která by měla být omezena na rozumnou rekreační míru. Není vyloučena spoluúčast
volných radikálů v etiopatogenezi choroby, proto nejsou vhodné vysoce
intenzivní činnosti. Srdeční vady (chlopňové vady) –
cvičení je nutno omezit v závislosti na velikosti funkční poruchy a vývoji
onemocnění. Rizika jsou při koarktaci aorty (Balatka a kol.
2003). Arteriální hypertenze –
v případě lehké až střední dobře kompenzované hypertenze u dítěte, které
neprovádělo pravidelnou sportovní aktivitu lze očekávat příznivý efekt vhodného
cvičení, tj. několikahodinový pokles krevního tlaku po každém lehkém až středně
intenzivním vytrvalostním cvičení; klinické zlepšení doložili Vizinová a kol.
(2002).
Nefrologická: Lehká chronická renální insuficience není
důvodem k vyloučení ze všech sportů, nevhodné jsou však vysoce intenzivní
a dlouhodobé výkony. Selhávání ledvin je kontraindikací ke sportovnímu tréninku
a soutěžím. Námahová proteinurie bývá pozorována i u zdravých osob.
Neurologická: Migréna – správné cvičení
stabilizuje neurovegetativní systém a může vést k podstatnému snížení
počtu záchvatů. Fyzická zátěž může být spouštěčem a zhoršujícím faktorem
migrény. Epilepsie – vhodné cvičení může podpořit tělesnou zdatnost a kvalitu
života. Není jasný vztah sportovní aktivity, včetně kontaktních sportů, ke
frekvenci záchvatů. Rizika jsou nejednoznačná a velmi individuální (Kraus 2011).
Neurocirkulační
astenie s arteriální hypotenzí a kolapsovými stavy může být
v mnoha případech příznivě ovlivněna vhodným cvičením, které stabilizuje
rovnováhu v neurovegetativním řízení oběhových funkcí. Dispozice
k provádění mnoha sportů je omezena.
Psychiatrická: Anorexia mentalis – cvičení vyšších
intenzit a objemů je kontraindikováno. Mohou být vhodné některé rekreační
pohybové aktivity jakou součást nového denního režimu.
Hematologická: Anemia – přináší významné snížení
aerobní kapacity a dispozice k vytrvalostním výkonům (Bar-Or 1998). Výkony
vyšší intenzity jsou kontraindikovány. Poruchy
krvácivosti, hemofilie – jsou kontraindikována především cvičení
s rizikem úrazu, s prudkým a příliš vysokým zvýšením krevního tlaku a
následným hematomem.
Onkologická: Maligní tumory – v případě
úspěšné léčby bez komplikací není nutné zvláštní omezení cvičení a sportu.
Omezení mohou vyplývat z rozvoje léčebných komplikací (chirurgické, respirační,
kardiální atd.). Pravidelná vytrvalostní cvičení submaximální intenzity
podporují funkci antioxidačních systémů těla. Vysoce intenzivní zátěž je
zdrojem oxidačního stresu.
Muskuloskeletální: Svalová dysbalance – příslušná
kompenzační cvičení (posilování oslabených svalů a protahování zkrácených
svalů) vede ke zlepšení stavu a potlačení komplikujících funkčních poruch
páteře a dalších kloubů a poruch pohybových stereotypů. M. Scheuermann – vhodně
volená cvičení, zvláště posilování stabilizátorů trupu vedou zřejmě spíše ke
zmírnění doprovodných funkčních poruch. Předpokládá se, že zhoršujícím by mohlo
být statické přetížení páteře ve vertikálním směru a snad i dynamické přetížení
(včetně plavání způsobem delfín). Scoliosis – lehké přiměřené cvičení
podporuje funkce motorické i respirační. M. Osgood-Schlatter – zhoršujícím
faktorem může být velké zatížení úponu kvadricepsu na tuberositas tibiae
doskoky a silnými odrazy v mnohých sportech, které je potřeba v době
největších potíží omezit a věnovat se jiným cvičením a sportům. Spondylolysis
a Spondylolisthesis – posilování hlubokých svalů zad – stabilizátorů
páteře a trupu je velmi důležitou součástí léčby. Časté doskoky dopředu nebo
dopady na tvrdší podlahu nebo vodní hladinu z výšky jsou příčinou a zhoršujícím
faktorem, proto jsou naprosto nevhodné. Pes plana – může být sportem
ovlivněna příznivšě nebo negativně. Není vhodný pohyb bez podpory nožní klenby
vhodnou obuví na tvrdé podložce. Hyperelasticita – nebo také
hyperflexibilita je výhodou pro některé sporty (moderní a sportovní gymnastika,
plavání), ale současně je rizikem pro rozvoj poruch páteře a kloubů. Nutné je
posilovací cvičení svalů a reflexů, které pomáhají klouby stabilizovat.
Sport
hendikepovaných
Zvláštní formy organizovaného sportovního tréninku a
soutěží významně přispívá ke zlepšení kvality života mnoha zdravotně
hendikepovaných dětí (Daďová 2011). Jde o osoby s amputacemi, mentální
retardací, postižením sluchu, zraku, s míšní lézí, s dětskou mozkovou
obrnou a dalšími trvalými poruchami.
Literatura
1.
Bar-Or O. The young athlete with chronic disease. In: Sports and Children
Chan KM, Micheli LJ (eds.), Champaign, Human Kinetics, 1998: 219-228.
2.
Balatka J, Vondruška V, Barták K.
Medicina Sportiva Bohemica et Slovaca 12,2, 2003: 69-76.
3.
Bednář M. Zlo a současný sport. Česká kinantropologie 14, 2, 2010: 86-95.
4.
Ben-Zur H. Happy adoloescents: The link between subjective well-being,
internal resouces, and parenteral factors. Journal of Youth and Adolescence,
32, 2003: 67-79. In: Flemr R. Adolescenti a sport. Česká kinantropologie 12, 3,
2008: 75-84.
5.
Bláha L, Cihlář D. Uplatňování volnočasových pohybových aktivit a inaktivit
u dětí na 2. stupni ZŠ. Česká kinantropologie 14, 2, 2010: 107-118.
6.
Bunc V. Tělesné složení u adolescentů jako indikátor aktivního životního
stylu. Česká kinantropologie, 13, 3, 2009: 11-17.
7.
Bunc V. Aktivní životní styl jako prostředek ovlivnění nadváhy a obezity
dětí – chlapců. Česká kinantropologie 14, 3, 2010, 11-19.
8.
Daďová K. Sport osob se zdravotním postižením. In: Fyziologie a klinické
aspekty pohybové aktivity. Máček M a Radvanský J (eds.). Praha, Galen 2011:
233-237.
9.
Ferenčík M, Bergendiová-Sedláčková K. Vplyv telesného cvičenia a športu na
imunitný systém a možnosti jeho imunomodulacie. Medicina Sportiva Bohemica et
Slovaca 12, 2, 2003: 49-60.
10.
Frömel K et al. Intenzita a objem pohybové aktivity 15-69 leté
populace České republiky. Česká kinantropologie 101, 2006: 13-27.
11.
Hollman W. Development of performance capacity and stress tolerance during
childhood and adolescence. In: Sports and Children, Human Kinetics, Champaign,
1998: 3-16.
12.
Jansa P et al. Sport a pohybové
aktivity v životě české populace. Praha, FTVS UK, 2005. In: Flemr R.
Adolescenti a sport. Česká kinantropologie 12, 3, 2008: 75-84.
13.
Macek P. Adolescence. Praha, Portál, 2003. In: Flemr R. Adolescenti a
sport. Česká kinantropologie 12, 3, 2008: 75-84.
14.
Hamar D, Kampmiller T. Mýty a fakty o silovom tréningu detí a adolescentov.
Telesná výchova a šport 19, 2, 2009: 2-6.
15.
Juráková M. Vztah pohybových cvičení a primární dysmenorey u adolescentních
dívek. Česká kinantropologie, 10, 1, 2006: 153-166.
16.
Kraus J. Sport a pohybová aktivita nemocných s epilepsií. In: In:
Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. Máček M a Radvanský J (eds.).
Praha, Galen 2011: 223-230.
17.
Krejčíř V a kol. Úroveň aktivity autonomního nervového systému u
sportující mládeže. Medicina Sportiva Bohemica et Slovaca 19, 4, 2010: 230-234.
18.
Kučera M a kol. Pohyb v prevenci a terapii. Praha, Karolinum UK, 1998.
19.
Máček M, Hebbelinck M. Intenzivní sportovní trénink dětí a mládeže.
Medicina Sportiva Bohemica et Slovaca 9, 2, 2000: 79-82.
20.
Máček M. Máčková J. Některé problémy sportu dětí a mladistvých. Medicina
Sportiva Bohemica et Slovaca 9, 2, 2000: 49-57.
21.
Máček M. Pohybová aktivita při chronických chorobách dýchacího ústrojí u
dětí a dospělých. Medicina Sportiva Bohemica et Slovaca 10, 1, 2001: 1-10.
22.
Máček M, Máčková J. Příčiny vzniku, rozšíření, léčení a prevence pozátěžového
astmatu u vrcholových sportovců. Medicina Sportiva Bohemica et Slovaca 10, 4,
2001: 161-170.
23.
Máček M, Máčková J, Radvanský J. Syndrom přetrénování. Medicina Sportiva
Bohemica et Slovaca 12, 1, 2003: 1-13.
24.
Máček M, Máčková J, Radvanský J. Vliv aerobního tréninku na lipidový profil
a další rizikové faktory ischemické choroby srdeční u dětí a mladistvých.
Medicina Sportiva Bohemica et Slovaca 13, 1, 2004: 38-45.
25.
Máček M. Pohybová aktivita a sport v dětském věku. In: Fyziologie a
klinické aspekty pohybové aktivity. Máček M a Radvanský J (eds.). Praha, Galen
2011: 127-140.
26.
Majerík J. Svalová nerovnováha a držanie tela 16-17 ročných gymnasistov
z hladiska športovania. Telesná výchova a šport 19, 1, 2009: 14-18.
27.
Měkota K. Definice a struktura motorických schopností. (Novější poznatky a
střety názorů). Česká kinantropologie 4, 1, 2000: 59-69.
28.
Moravec J. Ověření programu pohybové přípravy v podmínkách základní
školy. Česká kinantropologie 9, 1, 2005: 89-100.
29.
Moravec R. Monitorovanie úrovne telesného rozvoja a pohybovej výkonnosti
10-18 letých žiakov vybraných škôl na Slovensku. Telesná výchova a šport 19, 2,
2009: 10-15.
30.
Mudrák J, Slepička P. Změna životního stylu juniorských vrcholových
sportovců během dospívání. Česká kinantropologie 14, 3, 2010: 61-73.
31.
Neuls F, Frömel K. Vybrané koreláty aktivity českých adolescentek ve vztahu
k doporučením Healthy People 2010. Česká kinantropologie 11, 4, 2007:
21-32.
32.
Parker AW. Pysical activity and skeletal health in children. In: Sports and
Children, Human Kinetics, Champaign, 1998: 17-38.
33.
Pařízková J. Dětská obezita: léčení a prevence. Medicina Sportiva BOhemica
et Slovaca 9, 2, 2000: 193-200.
34.
Paul T. Náměstková K. Tělesná aktivita u dětí s alergickým onemocněním
dýchacích cest. Medicina Sportiva Bohemica et Slovaca 13, 1, 2004: 18-25.
35.
Radvanský J, Máčková J. Individuální modifikace školní tělesné výchovy ze
zdravotních indikací. 9, 2, 2000: 74-78.
36.
Rychtecký A. Monitorování účasti mládeže ve sportu a pohybové aktivitě
v České republice. Praha, UK FTVS, 2006. In: Flemr R. Adolescenti a sport.
Česká kinantropologie 12, 3, 2008: 75-84.
37.
Sebressa M, Bunc V. Porovnání vytrvalostně orientované motorické výkonnosti
11-15 letých dětí v Etiopii a České republice. Česká kinantropologie 9, 1,
2005: 75-88.
38.
Sigmund E, Frömel K. Pohybová aktivita dětí a mládeže: ukazatele
k hodnocení z hlediska podpory zdrabí. Medicina Sportiva Bohemica et
Slovaca 14, 3, 2005: 106-114.
39.
Sigmund E a kol. Odlišnosti v pohybové aktivitě předškolních dětí ve
srovnání s pohybovou aktivitou adolescentů a mladých dospělých. Česká
kinantropologie 13, 4, 2009: 50-62.
40.
Smoll FL, Smith RE. Children and Youth in Sport. Biopsychosocial
Perspective. Dubuque, Iowa. Kendall/Hunt Publishing Comapany, 2002. In: Flemr
R. Adolescenti a sport. Česká kinantropologie 12, 3, 2008: 75-84.
41.
Twisk JVR Physical activity and health. In: Pediatric Exercise Physiology.
Armstrong N (ed.), Suite, Churchill Livingstone Elselvier, 2007: 325-346.
42.
Vizinová H, Malinčíková J, Wiedermann J. Vliv vytrvalostního tréninku na
klinický, metabolický a kardiorespirační profil dětí a adolescentů
s esenciální hypertenzí. Medicina Sportiva Bohemica et Slovaca 11, 4,
2002: 280-286.
43.
Zvonař M a kol. Srovnání vybraných parametrů tělesné zdatnosti 12 až 15
letých žáků v ČR a USA. Medicina Sportiva Bohemica et Slovaca 19, 4, 2010:
258-263.