Mgr. Zdeňka Kubíková, Ph.D. je odbornou asistentkou Katedry kineziologie Fakulty sportovních studií a zaměřuje se na výuku první pomoci. Pod jejíma rukama vzniklo množství multimediálních výukových materiálů, které jsou používány k výuce první pomoci jak na základních a středních školách, tak při výuce budoucích učitelů a trenérů na Fakultě sportovních studií. Současným a zatím největším je tandem projektů Na hřišti i na vodě být s dětmi vždy v pohodě a Na hřišti i na vodě být s dětmi v JmK v pohodě. V našem rozhovoru najdete odpovědi na otázky Kdy? Kde? Jak? a Proč?
Proč projekt Na hřišti i na vodě být s dětmi vždy v pohodě vznikl?
Náš projekt vznikl, protože přišly výzvy v rámci Operačních programů Vzdělávání pro konkurenceschopnost, do kterých měla Fakulta sportovních studií chuť se zapojit. Vzhledem k tomu, že ve spolupráci s kolegy jsme vytvořili už větší množství materiálů, které byly pozitivně přijaty i odbornou a pedagogickou veřejností, tak jsem si řekla, že využijeme tyto větší evropské projekty. Dostali jsme finanční zázemí k natočení a zpracování relativně velkého množství materiálu a zároveň se tak mohou naše vědomosti a dovednosti, které do materiálu vložíme, dostat do celé České republiky.
Jak jste zmínila, tomuto projektu předcházelo několik menších, jako byl například projekt Pomoz, ale mysli na sebe, díky němuž vznikly metodické materiály pro výuku první pomoci na gymnáziích nebo Projekt prevence úrazů ve školním prostředí. Celkem je na El-portále Masarykovy univerzity volně dostupných pět e-learningových kurzů k tématu první pomoci, resuscitace a záchrany tonoucího. Čím projekt Na hřišti i na vodě být s dětmi vždy v pohodě tyto materiály doplňuje?
Každý materiál, na kterém jsme pracovali, nám poskytl hlavně zkušenosti, se kterými jsme se potom pustili do dalších projektů. Díky tomu, že jsme tyto menší projekty dělali, jsme si na nich ověřili spoustu věcí – co jsme a nejsme schopni udělat, co všechno je potřeba zařídit, které odborníky oslovit, jak je důležité materiály oponovat, konzultovat apod. Kdybychom se do tak velkého projektu jako je Na hřišti i na vodě být s dětmi vždy v pohodě měli pustit bez těchto zkušeností, rozhodně by to nebylo dobře. Právě práce, která za námi stála, ukázala, že víme, co děláme, že máme zkušenosti a nejsme žádní nováčci, kteří si řeknou „Pojďme to zkusit.“
Mottem projektu je „Inovace a bezpečnost“, přibližte nám, prosím, jeho význam.
Všechny materiály zpracováváme z pohledu inovace, tedy co je v rámci dané sportovní oblasti nového, a zároveň se na daný sport díváme z pohledu bezpečnosti, tedy co by neměl učitel opomenout, aby výuka studenty bavila, ale zároveň byla bezpečná. Materiály pak vždy zahrnují první pomoc pro případ, že k úrazu dojde. Učitel tělesné výchovy by totiž neměl jen precizně ovládat svůj obor a jeho metodiku a didaktiku, ale měl by vědět, jak hodinu poskládat z pohledu prevence úrazu, zabezpečení a stejně tak by měl umět poskytnout první pomoc, když se někdo zraní.
V rámci projektu vznikají i metodická videa k resuscitačním postupům podle Guidelines 2010. Na fotografii je Zdenka Kubíková (vlevo) s Barborou Zuchovou a natáčecím štábem při natáčení resuscitace tonoucího dítěte.
Co je ve stručnosti obsahem tohoto projektu?
V rámci projektu Na hřišti i na vodě být s dětmi vždy v pohodě zpracováváme kurzy pro osm hlavních sportovních odvětví z pohledu zmiňované inovace, bezpečnosti a první pomoci. K těmto kurzům, které budou nabízeny v příštím roce v prezenční a e-learningové formě, zpracováváme další metodické materiály, které budou distribuovány do škol. To jsou Resuscitační postupy, pravidla FIS, Rizika v horách, a pak souhrnný materiál První pomoc v hodinách tělesné výchovy. Další částí je pak Seminář k bezpečnosti v TV, který je odborně garantován Mgr. Libuší Černou, soudním znalcem v oblasti školství v České republice. Seminář je určen ředitelům, zástupcům ředitelů a učitelům tělesné výchovy, kteří by měli znát veškerou legislativu, která souvisí s organizací výcvikových kurzů a pohybových aktivit. Základy legislativy by měly patřit k základním znalostem učitele, protože neznalost zákona neomlouvá a učitel by se měl řídit nejen metodickými postupy a rozumem, ale měl by i vědět, jestli nepřekračuje nějakou legislativní normu.
Současně pracujete i na projektu Na hřišti i na vodě s dětmi v JmK v pohodě. Jaká je souvislost těchto dvou projektů?
Projekt Na hřišti i na vodě s dětmi v JmK v pohodě je mladší brácha celorepublikového projektu, protože se ozývali kolegové, proč tam není ještě ten nebo onen sport. Ono se to tam prostě všechno nevlezlo, takže jsme vymysleli projekt krajský, kde jsou doplněna i další sportovní odvětví, která v republikovém projektu nejsou. Je tam třeba atletika, snowboarding, cykloturistika nebo také aquaerobic a raketové sporty.
Kurzy, které v rámci projektů připravujete, se věnují různým sportům od lyžování až po in-line brusle a horostěnu. Podle čeho jste tyto sporty vybírali?
Vybraná sportovní odvětví jsou ta, která se vyučují na Fakultě sportovních studií a materiály jsou tak ve většině případů připravovány garanty těchto sportů. Každý kolega tak zpracovává svůj sport. Smysl těchto materiálů je pak v tom, že půjdou do škol v celé republice, obohatí učitele a jejich prostřednictvím i studenty a zároveň to v dobrém prezentuje Fakultu sportovních studií.
Nepovede zavedení nových, náročnějších sportů do výuky tělesné výchovy paradoxně ke zvýšení úrazovosti?
Většina těchto aktivit se už na školách vyučuje, ale není to zdaleka pravidlem všude, a my nemůžeme zavírat oči před tím, že nové sporty do škol přicházejí. Samozřejmě, že s jakoukoliv novou aktivitou může vzrůst počet úrazů a právě proto tyto sporty představujeme z hlediska bezpečnosti, aby se úrazů stalo co nejméně. Nejsme zastánci toho, aby se ve škole radši se studenty nic nedělalo, aby nedošlo k úrazu. Právě naopak. Cílem je naučit studenty danou pohybovou aktivitu tak, aby ji mohli bezpečně provozovat i ve svém volném čase. Podle rámcově vzdělávacích programů by měla škola vzdělávat studenty pro život, měla by jim předat potřebné kompetence. Pokud škola naučí dítě správně lyžovat a pohybovat se na sjezdovce podle pravidel FIS, tak mu tu kompetenci do života předá a on se pak mnohem zodpovědněji bude chovat ve svém dalším životě. Tohle je právě způsob jak snížit množství úrazů dětí u nás.
Podle Zprávy o úrazovosti dětí a studentů, kterou vydala Česká školní inspekce v roce 2010, je Jihomoravský kraj druhý v nejvyšším počtu úrazů ve školách. Mají projekty Na hřišti i na vodě být s dětmi vždy v pohodě a Na hřišti i na vodě s dětmi v JmK v pohodě za cíl tato čísla změnit?
Více než srovnávání úrazů v jednotlivých krajích je pro mě významnější srovnání čísel České republiky se zahraničím. Například oproti Švédsku, kde dětem sport nezakazují a sportuje se tam ve velkém, máme mnohem více úrazů my, i když sportujeme méně. Ano, cílem projektu je aspoň částečně napomoci snížení statistik dětské úrazovosti. Pokud bude moci Fakulta sportovních studií přispět tomu, že se děti budou do tělocviku těšit, protože bude atraktivní, zábavný, vedený schopným učitelem a bezpečný, budu nadmíru spokojená.
Na obou projektech spolupracujete s mnoha odborníky, jako je Česká resuscitační rada, Zdravotnická záchranná služba JMK, Česká společnost tělovýchovného lékařství nebo Český horolezecký svaz a Horská služba, bylo složité je pro spolupráci získat?
Odborníci z praxe byli ochotní do těchto materiálů s námi jít, protože už za námi nějaká práce stála a nebylo problémem je ke spolupráci přemluvit, protože s mnohými z nich dlouhodobě spolupracujeme. Pro mě osobně jsou tyto spolupráce zavazující, abych ty lidi nezklamala a proto připravujeme materiály podle jejich zkušeností a připomínek, aby s námi chtěli spolupracovat i příště.
Jaké spolupráce si nejvíce vážíte?
Vážím si každé spolupráce, která někam vede. Můžeme se pobavit nebo v dobrém pohádat a o dané věci pořádně diskutovat, protože to vede k cíli. Hlavně si vážím těch kolegů, kteří s námi na projektech spolupracují a do materiálů dávají své vědomosti, dlouholeté zkušenosti a ještě k tomu kus svého srdíčka. Ale pokud mám jmenovat – jsem ráda, že jsem před pár lety potkala MUDr. Barboru Zuchovou. Každou věc týkající se výuky první pomoci spolu probereme snad 100krát.
Jaký by pro Vás byl ideální dopad projektu?
Bylo by fajn, kdyby si učitelé po absolvování kurzu řekli, že to pro ně bylo přínosné a ještě více se zajímali o další aktivity, které na Fakultě sportovních studií pořádáme. Chceme, aby se k nám na fakultu učitelé z praxe vraceli a věděli, že tady děláme smysluplné věci, které jim nabízíme jak formou projektů, tak například nabídkou Centra celoživotního vzdělávání. Já osobně bych si do budoucna přála, aby se materiály o první pomoci rozšířily do mateřských škol, které tuto problematiku v současné chvíli vůbec neřeší nebo mezi učitele prvního stupně základních škol a vedoucí volnočasových kroužků pro děti.
Od kdy se budou moci učitelé přihlašovat do kurzů a seminářů?
Tiskovou konferencí byla započata cílená kampaň a od 5. května 2011 se učitelé mohou přihlašovat do kurzů na stránkách projektu www.fsps.muni.cz/sdetmivpohode/ v sekci Přihlašování na kurzy/seminář. Přihlašování na Jihomoravský projekt bylo spuštěno 16. května. Projekty se budeme aktivně snažit dostat do škol. Propagujeme je v Učitelských novinách a přes Rejstřík škol a školských zařízení budeme školy o projektech informovat. Do propagace se zapojil i pan Mgr. Jadvižák, představitel Asociace školních sportovních klubů. S jeho pomocí a mnoha dalších lidí se budeme snažit projekty dostat k učitelům do Aše, Českých Budějovic nebo třeba pod Praděd.
Pro koho je projekt přesně určen?
Podle vymezení projektu Na hřišti i na vodě být s dětmi vždy v pohodě jsou kurzy určeny cílové skupině učitelů druhého stupně základních škol, víceletých gymnázií a středních škol, kteří v souladu se Zákonem o pedagogických pracovnících vyučují předmět tělesná výchova, a to v České republice. Materiály projektu Na hřišti i na vodě s dětmi v JmK v pohodě budou určeny pouze pro učitele v Jihomoravském kraji. Po ukončení projektů budou materiály otevřeny pro celou republiku a na kurzy se budou moci zapsat učitelé ze všech krajů. Kurzy poskytované v rámci projektů jsou zdarma a po ukončení těchto projektů budou kurzy nabízeny ještě asi pět let za určité finanční účasti ze strany školy.
Mockrát děkuji za rozhovor.
Jana Stará
Foto: projektový archiv z natáčení